Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sovelluksen julkaisu Google Play -kauppaan

Sakari, Hurmerinta (2021)

 
Avaa tiedosto
Sovelluksen julkaisu Google Play -kauppaan.pdf (1.089Mt)
Lataukset: 


Sakari, Hurmerinta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812283
Tiivistelmä
Google Play on digitaalinen sisältöpalvelusovellus mobiilille ja tabletille, jotka käyttävät Android -käyttöjärjestelmää. Google Playn avulla käyttäjät voivat ladata mitä tahansa sovelluksia omalle laitteelleen, joista osa on ilmaisia ja osa maksullisia. Google Play Console on sen sijaan kehittäjille ja julkaisijoille tarkoitettu hallintapaneeli, jonka avulla sovelluksia ja pelejä voidaan julkaista Google Play -kauppaan. Kuka tahansa voi luoda oman Google Play -kehittäjätilin, mutta kehittäjätilin luomiseen liittyy 25 dollarin lisenssimaksu. Lisenssi on kuitenkin elinikäinen ja sen avulla voidaan julkaista rajaton määrä sovelluksia Google Play -kauppaan.

Opinnäytetyössä tutkittiin eri vaiheita, miten sovelluksen tai pelin voi julkaista itse Google Play -kauppaan ja mitä asioita siihen liittyy. Työ painottui suurimmaksi osaksi Google Play Consolen käyttöympäristöön ja siihen, miten sen avulla voidaan julkaista sovellus. Lisäksi työssä käsiteltiin Googlen erilaisia vaatimuksia sekä rajoituksia sovellukseen liittyen. Näitä olivat mm. Sovelluksen perustiedot, ikärajoitteet, kohdeyleisö, tietosuojakäytäntö ja sovelluksen kaupallistaminen. Sovelluksen julkaisussa kannattaa perehtyä Google Playn käyttöehtoihin tarkasti etenkin silloin, jos sovellus on tarkoitus kaupallistaa. Käyttöehtoihin on myös tärkeä perehtyä hyvin, mikäli kohderyhmänä on ensisijaisesti lapset tai jos sovellus kerää laitteelta tai käyttäjältä dataa. Mitään dataa ei saa lukea ennen käyttäjän suostumusta ja arkaluontoista dataa saa käyttää vain sovelluksen ominaisuuksien tarjoamiseen tai parantamiseen.

Työn pohjana sekä esimerkkinä käytettiin koulussa keväällä 2020 toteutettua peliprojektia nimeltä Hop to Top, joka julkaistiin Google Play -kauppaan 2020 vuoden syksyllä. Kokonaisuudessaan projektin julkaiseminen Google Play -kauppaan on melko suoraviivaista. Pelin julkaiseminen vaatii samat asiat kuin minkä tahansa muun sovelluksen julkaisu ja se edellyttää hiukan perehtymistä Google Play Consoleen ja sen käyttämiseen. Työn tavoitteena oli saada lukijalle parempi käsitys sovelluksen julkaisusta Google Play -kauppaan ja siihen liittyvistä asioista, vaikka lukijalla ei olisikaan aikaisempaa kokemusta julkaisemisesta. Toinen tavoite opinnäytetyöllä oli kannustaa ja rohkaista peli- tai sovelluskehittäjiä tekemään omille projekteilleen itsenäinen julkaisu, mikäli ulkopuolista julkaisijaa ei löydy tai ei haluta. Hyvä puoli itsenäisessä julkaisussa on se, että projektin ei tarvitse olla loppuun asti hiottu, jotta julkaisijat voisivat sen julkaista, eikä projektin loppuun vieminen jää muista osapuolista kiinni. Itse julkaistu peli tai sovellus on myös todella hyvä lisä omaan CV:seen, vaikkei se menestyisikään.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste