Kajaanilaisten 7.-luokkalaisten ruutuaika ja heidän näkemyksiään ruutuajan terveysvaikutuksista
Leinonen, Iina (2021)
Leinonen, Iina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112697
Tiivistelmä
Nuoret viettävät yhä enemmän aikaa ruutulaitteiden äärellä. Ruutulaitteita ovat esimerkiksi älypuhelin, tietokone, televisio, tablet-laite ja erilaiset pelikonsolit. Ruutulaitteet ovat tänä päivänä tärkeitä sosiaalisen vuorovaikutuksen, opiskelun ja harrastamisen välineitä. Ruutulaitteet ja liiallinen ruutuaika vaikuttavat väistämättä nuorten hyvinvointiin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kajaanilaisten 7.-luokkalaisten käsityksiä ruutuajasta ja sen vaikutuksista hyvinvointiin. Tarkoituksena oli kuvata nuorten ruutukäyttäytymistä ja ruutuaikaan liittyviä terveyskäsityksiä. Lisäksi opinnäytetyössä haluttiin kuvata nuorten huoltajien roolia ruutuajan säätelyssä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kajaanin kaupungin kulttuuri- ja opetuspalvelut.
Opinnäytetyön tutkimusprosessi toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruu toteutettiin Webropol-ohjelman sähköisellä kyselylomakkeella syksyn 2020 ja talven 2021 aikana. Kyselylomakkeen kohderyhmänä oli Kajaanin yläasteiden 7.-luokkalaiset (n=208). Kyselyn vastausprosentti oli 59. Määrällinen aineisto analysoitiin Webropol-ohjelman avulla. Avoimiin tekstikenttiin annetut vastaukset analysoitiin luokittelemalla.
Tutkimusongelmat olivat seuraavat:
1. Minkä verran kajaanilaiset 7.-luokkalaiset viettävät ruutuaikaa?
2. Millä laitteilla nuoret viettävät ruutuaikaa?
3. Miten nuoret uskovat ruutuajan vaikuttavan hyvinvointiin?
4. Millaisia vaikutuksia nuoret ovat havainneet?
5. Miten huoltajat vaikuttavat nuorten ruutuaikaan?
Tuloksista ilmeni, että vain 5 % nuorista vietti ruutuaikasuosituksen mukaisesti 1-2 tuntia ruutuaikaa päivässä. Alle 20 % nuorista arvioi 1-2 tunnin päivittäisen ruutuajan sopivaksi. Enemmistö piti sopivana 3-4 tunnin päivittäistä ruutuaikaa. Vain puolet vastaajista oli kuullut ruutuajasta ja sen terveysvaikutuksista kerrottavan koulussa, mutta lähes kaikki kokivat tietävänsä aiheesta edes jonkin verran. 76 % vastaajista oli havainnut ruutuaikaan ja ruutulaitteiden käyttöön liittyviä terveyshaittoja. Puolella vastaajista ei ollut lainkaan ruutuaikaan ja ruutulaitteiden käyttöön liittyviä sääntöjä kotona. Tulosten mukaan nuoret olivat hyvin tietoisia ruutuajan vaikutuksesta uneen, aktiivisuuteen sekä mielenterveyteen. Ruutuajan vaikutuksista fyysiseen terveyteen tiedettiin vähemmän. Tietoa liiallisesta ruutuajasta ja sen terveysvaikutuksista tulisi tarjota yhä enemmän sekä nuorille että heidän huoltajilleen. Liialliseen ruutuaikaan sekä ruutuajan negatiivisten vaikutusten ehkäisyyn tulisi kiinnittää aiempaa enemmän huomiota nuorten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Jatkossa aihetta voisi tarkastella myös huoltajien näkökulmasta. Millaisena nuorten huoltajat kokevat nuorten ruutukäyttäytymisen, ruutuajan määrän ja ruutuaikaan liittyvät säännöt? Today’s adolescents spend an increasing amount of time using mobile phones, computers, televisions, tablets, and gaming devices. Screen devices have become important tools for hobbies, studying and maintaining social relationships. Screen devices and excessive screen time inevitably affect adolescents’ health and well-being, impacting especially their physical activity, sleep, musculoskeletal health, and mental well-being. The official screen time recommendation suggests that adolescents' screen time should be limited to a maximum of 2 hours a day.
This thesis was commissioned by the education and culture services of the city of Kajaani. The purpose of this thesis was to describe 7th -graders’ views on screen time and its effects on health and well-being at four upper comprehensive schools in the city of Kajaani. The purpose of this thesis was to examine the adolescents’ screen behaviour and their guardians’ role in regulating excessive screen time and the use of screen devices. This thesis aimed to provide the commissioner with data on adolescent’s screen behaviour and their need for information and guidance regarding screen time and its effects on health and well-being. The research questions were as follows: what was the amount of screen time spent daily by 7th -graders in Kajaani; what devices did the adolescents use to spend screen time on; what were the adolescents’ views on the effects screen time could have on health and well-being; what kind of effects had the adolescents noticed; and did guardians regulate adolescents' screen time and the use of screen devices?
This thesis was conducted using the quantitative research method. The data were collected with an electronic questionnaire of 23 questions generated on Webropol. Altogether 208 pupils answered the questionnaire making the answer percentage 59. The quantitative data was analyzed using Webropol Analytics and qualitative data using the inductive analysis method.
The results suggested that the majority of 7th -graders in Kajaani exceeded the daily screen time recommendation of 2 hours. Only about 5% of the adolescents spent less than 2 hours on screen a day. The adolescents’ views on the appropriate amount of daily screen time differed significantly from the official screen time recommendation: the majority considered screen time of 3 to 4 hours a day appropriate. Nearly all of the adolescents saw that they knew at least something about screen time and its effects on health and well-being. The results showed that adolescents were well aware of the effects screen time had on sleep, physical activity, and mental well-being. 76% of the adolescents had noticed adverse effects of screen time and screen devices. Only half of the adolescents had rules regarding screen time and use of screen devices at home.
In conclusion it can be stated that adolescents and their guardians should be provided with more information about screen time, the use of screen devices and the official screen time recommendation. Professionals working with adolescents should be taking more notice of excessive screen time and its adverse effects in order to promote adolescents’ health and well-being. Further studies could investigate adolescents’ screen time from their guardians’ point of view: what are their opinions on adolescents’ screen time, screen behaviour and rules regarding screen time?
Opinnäytetyön tutkimusprosessi toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruu toteutettiin Webropol-ohjelman sähköisellä kyselylomakkeella syksyn 2020 ja talven 2021 aikana. Kyselylomakkeen kohderyhmänä oli Kajaanin yläasteiden 7.-luokkalaiset (n=208). Kyselyn vastausprosentti oli 59. Määrällinen aineisto analysoitiin Webropol-ohjelman avulla. Avoimiin tekstikenttiin annetut vastaukset analysoitiin luokittelemalla.
Tutkimusongelmat olivat seuraavat:
1. Minkä verran kajaanilaiset 7.-luokkalaiset viettävät ruutuaikaa?
2. Millä laitteilla nuoret viettävät ruutuaikaa?
3. Miten nuoret uskovat ruutuajan vaikuttavan hyvinvointiin?
4. Millaisia vaikutuksia nuoret ovat havainneet?
5. Miten huoltajat vaikuttavat nuorten ruutuaikaan?
Tuloksista ilmeni, että vain 5 % nuorista vietti ruutuaikasuosituksen mukaisesti 1-2 tuntia ruutuaikaa päivässä. Alle 20 % nuorista arvioi 1-2 tunnin päivittäisen ruutuajan sopivaksi. Enemmistö piti sopivana 3-4 tunnin päivittäistä ruutuaikaa. Vain puolet vastaajista oli kuullut ruutuajasta ja sen terveysvaikutuksista kerrottavan koulussa, mutta lähes kaikki kokivat tietävänsä aiheesta edes jonkin verran. 76 % vastaajista oli havainnut ruutuaikaan ja ruutulaitteiden käyttöön liittyviä terveyshaittoja. Puolella vastaajista ei ollut lainkaan ruutuaikaan ja ruutulaitteiden käyttöön liittyviä sääntöjä kotona. Tulosten mukaan nuoret olivat hyvin tietoisia ruutuajan vaikutuksesta uneen, aktiivisuuteen sekä mielenterveyteen. Ruutuajan vaikutuksista fyysiseen terveyteen tiedettiin vähemmän. Tietoa liiallisesta ruutuajasta ja sen terveysvaikutuksista tulisi tarjota yhä enemmän sekä nuorille että heidän huoltajilleen. Liialliseen ruutuaikaan sekä ruutuajan negatiivisten vaikutusten ehkäisyyn tulisi kiinnittää aiempaa enemmän huomiota nuorten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Jatkossa aihetta voisi tarkastella myös huoltajien näkökulmasta. Millaisena nuorten huoltajat kokevat nuorten ruutukäyttäytymisen, ruutuajan määrän ja ruutuaikaan liittyvät säännöt?
This thesis was commissioned by the education and culture services of the city of Kajaani. The purpose of this thesis was to describe 7th -graders’ views on screen time and its effects on health and well-being at four upper comprehensive schools in the city of Kajaani. The purpose of this thesis was to examine the adolescents’ screen behaviour and their guardians’ role in regulating excessive screen time and the use of screen devices. This thesis aimed to provide the commissioner with data on adolescent’s screen behaviour and their need for information and guidance regarding screen time and its effects on health and well-being. The research questions were as follows: what was the amount of screen time spent daily by 7th -graders in Kajaani; what devices did the adolescents use to spend screen time on; what were the adolescents’ views on the effects screen time could have on health and well-being; what kind of effects had the adolescents noticed; and did guardians regulate adolescents' screen time and the use of screen devices?
This thesis was conducted using the quantitative research method. The data were collected with an electronic questionnaire of 23 questions generated on Webropol. Altogether 208 pupils answered the questionnaire making the answer percentage 59. The quantitative data was analyzed using Webropol Analytics and qualitative data using the inductive analysis method.
The results suggested that the majority of 7th -graders in Kajaani exceeded the daily screen time recommendation of 2 hours. Only about 5% of the adolescents spent less than 2 hours on screen a day. The adolescents’ views on the appropriate amount of daily screen time differed significantly from the official screen time recommendation: the majority considered screen time of 3 to 4 hours a day appropriate. Nearly all of the adolescents saw that they knew at least something about screen time and its effects on health and well-being. The results showed that adolescents were well aware of the effects screen time had on sleep, physical activity, and mental well-being. 76% of the adolescents had noticed adverse effects of screen time and screen devices. Only half of the adolescents had rules regarding screen time and use of screen devices at home.
In conclusion it can be stated that adolescents and their guardians should be provided with more information about screen time, the use of screen devices and the official screen time recommendation. Professionals working with adolescents should be taking more notice of excessive screen time and its adverse effects in order to promote adolescents’ health and well-being. Further studies could investigate adolescents’ screen time from their guardians’ point of view: what are their opinions on adolescents’ screen time, screen behaviour and rules regarding screen time?