Pienyrityksen hyöty sosiaalisesta mediasta : Case: Art Studio
Partanen, Helmi (2021)
Partanen, Helmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112880
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli tutkia sosiaalisen median hyötyjä pienyritykselle ja miten sen toimivuutta yritykselle voitaisiin kehittää. Toimeksiantajana toimi Art Studio. Art studio on pieni taidegalleria, mikä oli jäänyt digitaalisuudessa jälkeen. Yrityksen tahtotilana oli saada digitaalista näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa ja tämän kautta vaikutusta myyntiin. Tutkimukseen määritellyillä tutkimuskysymyksillä haluttiin selvittää miten yritys voisi hyötyä sosiaalisen median kanavista ja niissä tehtävästä markkinoinnista. Tutkimus halutiin toteuttaa maltillisella budjetilla ja rajattuna keskittymään sosiaalisen median tileistä vain Facebookiin ja Instagramiin.
Teoriassa paneuduin sosiaaliseen mediaan ja markkinointiin yleisesti. Lisäksi teoria osuudessa käytiin läpi sosiaalisen median markkinointia ja mittareita. Opinnäytetyön tutkimuksen aikana yritykselle aktivointiin Facebook-tili ja perustettiin Instagram-tili, jotka perustuivat teoriaan sekä tutkimuksessa toteutettuun bechmarkkingin tuloksiin. Näillä tileillä toteutin markkinointikampanjoita, sekä A/B-testauksia. Tutkimus toteutettiin laadullisin ja määrällisin menetelmien hyväksi käyttäen benchmarkkausta, SWOT-analyysia, A/B-testausta sekä Facebook Business Manager dataa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosiaalisen median tilit toivat huomattavasti hyötyä yritykselle. Tuloksia tarkasteltiin asetettujen tavoitteiden näkökulmasta ja keskeisenä tuloksena oli ROI:n huima kasvu. Tuloksista voimme todeta, että markkinoinnin ja myynnin välillä oli suora korrelaatio. Toimeksiantaja oli erittäin tyytyväinen tutkimuksen tuomiin tuloksiin ja yhteistyötä päätettiin jatkaa.
Teoriassa paneuduin sosiaaliseen mediaan ja markkinointiin yleisesti. Lisäksi teoria osuudessa käytiin läpi sosiaalisen median markkinointia ja mittareita. Opinnäytetyön tutkimuksen aikana yritykselle aktivointiin Facebook-tili ja perustettiin Instagram-tili, jotka perustuivat teoriaan sekä tutkimuksessa toteutettuun bechmarkkingin tuloksiin. Näillä tileillä toteutin markkinointikampanjoita, sekä A/B-testauksia. Tutkimus toteutettiin laadullisin ja määrällisin menetelmien hyväksi käyttäen benchmarkkausta, SWOT-analyysia, A/B-testausta sekä Facebook Business Manager dataa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosiaalisen median tilit toivat huomattavasti hyötyä yritykselle. Tuloksia tarkasteltiin asetettujen tavoitteiden näkökulmasta ja keskeisenä tuloksena oli ROI:n huima kasvu. Tuloksista voimme todeta, että markkinoinnin ja myynnin välillä oli suora korrelaatio. Toimeksiantaja oli erittäin tyytyväinen tutkimuksen tuomiin tuloksiin ja yhteistyötä päätettiin jatkaa.