Rentoutustuokioiden hyödyt koululaisille
Suutari, Jenna; Väisänen, Tanja; Ylitalo, Maiju (2021)
Suutari, Jenna
Väisänen, Tanja
Ylitalo, Maiju
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112833
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli rentoutuminen. Rentoutumisella tarkoitetaan elimistön toiminnan rauhoittamista fyysisesti ja henkisesti. Teoriaosuudessa käsitellään rentoutumista ja sen hyötyjä ihmiselle. Lisäksi tarkastellaan koulukäyttäytymistä ja levottomuuden ilmenemistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, opettajien ja oppilaiden näkemyksiä siitä, miten rentoutustuokioiden vaikutukset näkyvät Lehtikankaan koulun oppilaiden koulukäyttäytymisessä ja keskittymisessä. Opinnäytetyö tehtiin MIELI Kainuun mielenterveys ry Nuorimieli -toiminnan toimeksiannosta. Tavoitteena oli saada tietoa rentoutustuokioiden hyödyistä, joita toimeksiantaja järjesti.
Tutkimukseen valittiin Kajaanin Lehtikankaan koulun kolme luokkaa, alakoulun 2. ja 5. luokka, sekä yläkoulun 7. luokka. Tutkimusaineistoa kerättiin sekä opettajilta että oppilailta. Opettajien aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka sisälsi avoimia kysymyksiä koskien oppilaiden tuntikäyttäytymisen ja keskittymisen muutoksia. Opettajien kysely toteutettiin kvalitatiivisesti ja oppilaiden kvantitatiivisesti. Opettajien tulosten analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysia. Oppilaiden aineistot kerättiin paperisten kyselomakkeiden ja puuhelmiarvioinnin avulla. Paperiseen kyselylomakkeeseen vastanneita oli yhteensä 38 oppilasta ja puuhelmiarviointia saatiin yhteensä 1315:ltä kävijältä kolmen lukukauden aikana. Oppilaiden puuhelmiarvioinnin tulokset esitettiin prosentteina ja kyselylomakkeiden tulokset koottiin Excel taulukoihin.
Opinnäytetyö osoittaa, että rentoutumistuokioilla on hyötyä oppilaille. Opettajat ja oppilaat arvioivat, että rentoutustuokiot vähensivät oppilaiden yleistä levottomuutta oppitunnilla ja välitunnilla. Tämän lisäksi rentoutumisella parannettiin keskittymistä ja oppitunnin työrauhaa.
Tässä työssä selvitettiin rentoutustuokion vaikutusta heti seuraavaan oppituntiin. Jatkotutkimusaiheeksi nousi rentoutustuokioiden pidempiaikainen vaikutus oppilaisiin. Tutkimuksen avulla voitaisiin selvittää, kuinka pysyvää rentoutustuokion avulla saatu keskittymisen parantuminen on. Tutkimustuloksia myös muista kouluista voisi selvittää. Näiden lisäksi rentoutumisen yhteyttä ahdistuksen ja masennuksen ennaltaehkäisyyn ja lieventämiseen olisi mielenkiintoista tutkia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, opettajien ja oppilaiden näkemyksiä siitä, miten rentoutustuokioiden vaikutukset näkyvät Lehtikankaan koulun oppilaiden koulukäyttäytymisessä ja keskittymisessä. Opinnäytetyö tehtiin MIELI Kainuun mielenterveys ry Nuorimieli -toiminnan toimeksiannosta. Tavoitteena oli saada tietoa rentoutustuokioiden hyödyistä, joita toimeksiantaja järjesti.
Tutkimukseen valittiin Kajaanin Lehtikankaan koulun kolme luokkaa, alakoulun 2. ja 5. luokka, sekä yläkoulun 7. luokka. Tutkimusaineistoa kerättiin sekä opettajilta että oppilailta. Opettajien aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka sisälsi avoimia kysymyksiä koskien oppilaiden tuntikäyttäytymisen ja keskittymisen muutoksia. Opettajien kysely toteutettiin kvalitatiivisesti ja oppilaiden kvantitatiivisesti. Opettajien tulosten analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysia. Oppilaiden aineistot kerättiin paperisten kyselomakkeiden ja puuhelmiarvioinnin avulla. Paperiseen kyselylomakkeeseen vastanneita oli yhteensä 38 oppilasta ja puuhelmiarviointia saatiin yhteensä 1315:ltä kävijältä kolmen lukukauden aikana. Oppilaiden puuhelmiarvioinnin tulokset esitettiin prosentteina ja kyselylomakkeiden tulokset koottiin Excel taulukoihin.
Opinnäytetyö osoittaa, että rentoutumistuokioilla on hyötyä oppilaille. Opettajat ja oppilaat arvioivat, että rentoutustuokiot vähensivät oppilaiden yleistä levottomuutta oppitunnilla ja välitunnilla. Tämän lisäksi rentoutumisella parannettiin keskittymistä ja oppitunnin työrauhaa.
Tässä työssä selvitettiin rentoutustuokion vaikutusta heti seuraavaan oppituntiin. Jatkotutkimusaiheeksi nousi rentoutustuokioiden pidempiaikainen vaikutus oppilaisiin. Tutkimuksen avulla voitaisiin selvittää, kuinka pysyvää rentoutustuokion avulla saatu keskittymisen parantuminen on. Tutkimustuloksia myös muista kouluista voisi selvittää. Näiden lisäksi rentoutumisen yhteyttä ahdistuksen ja masennuksen ennaltaehkäisyyn ja lieventämiseen olisi mielenkiintoista tutkia.