Ohjevideoiden saavutettavuus
Andelin, Matti (2021)
Andelin, Matti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113107
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustutaan digitalisaation myötä erittäin ajankohtaiseksi nousseeseen digitaalisten aineistojen saavutettavuuteen, keskittyen erityisesti videoiden saavutettavuuteen, saavutettavuuden lainsäädäntöön, ohjeistuksiin ja videon saavutettavuuden arviointiin. Osana opinnäytetyötä suoritettiin projekti Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijan työpöydästä vastaavan tiimin kanssa. Projektin tarkoituksena oli tehdä opiskelijan työpöydälle eli Pakille uudet saavutettavammat ohjevideot.
Tutkimustyön tietoperusta koostui organisaatioiden digitaalisten palveluiden saavutettavuutta määrittelevästä lainsäädännöstä, kansainvälisten järjestöjen laatimista ohjeistuksista sekä organisaatioiden omista tiedotteista saavutettavuuden osalta. Projektin tuloksena syntyneiden uusien videoiden arvioinnissa käytettiin tutkimusmenetelmänä asiantuntija-arviointia, jonka metodien avulla arvioitiin, kuinka hyvin projektin tulokset vastasivat tavoitteita ja saavutettavuusvaatimusten asettamia määräyksiä.
Projektin aikana valmistui yhteensä 10 ohjevideota, joista puolet oli suomen kielellä puhuttu ja tekstitetty. Puolet videoista oli puhuttu ja tekstitetty englanniksi. Tekstitysprosessin jälkeen videoiden saavutettavuutta arvioitiin, hyödyntäen asiantuntija-arvioinnin teoriaa. Lopuksi laadittiin ohjeet videoiden tekstityksestä YouTubessa, jotka esitettiin ja jaettiin työelämän ohjaajalle. Valmiit videot julkaistiin Laurea Peppi YouTube kanavalla ja Laurean intrassa.
Tutkimustyön tietoperusta koostui organisaatioiden digitaalisten palveluiden saavutettavuutta määrittelevästä lainsäädännöstä, kansainvälisten järjestöjen laatimista ohjeistuksista sekä organisaatioiden omista tiedotteista saavutettavuuden osalta. Projektin tuloksena syntyneiden uusien videoiden arvioinnissa käytettiin tutkimusmenetelmänä asiantuntija-arviointia, jonka metodien avulla arvioitiin, kuinka hyvin projektin tulokset vastasivat tavoitteita ja saavutettavuusvaatimusten asettamia määräyksiä.
Projektin aikana valmistui yhteensä 10 ohjevideota, joista puolet oli suomen kielellä puhuttu ja tekstitetty. Puolet videoista oli puhuttu ja tekstitetty englanniksi. Tekstitysprosessin jälkeen videoiden saavutettavuutta arvioitiin, hyödyntäen asiantuntija-arvioinnin teoriaa. Lopuksi laadittiin ohjeet videoiden tekstityksestä YouTubessa, jotka esitettiin ja jaettiin työelämän ohjaajalle. Valmiit videot julkaistiin Laurea Peppi YouTube kanavalla ja Laurean intrassa.