Haavekartan rakentamisen ja käyttämisen hyödyt rakentajalleen - PONT
Pönni, Tuija (2021)
Lataukset:
Pönni, Tuija
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113108
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli muodoltaan päiväkirja. Tässä sitouduttiin kymmenen työskentelyviikon aikana päiväkirjaraportointiin, johon kirjattiin työskentelyssä tulleita asioita peilaten niitä opinnäytetyön tavoitteisiin ja teoreettiseen tietoon.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli avata haavekartan rakentamisen ja käyttämisen hyötyjä rakentajalleen. Tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan nuoren itsenäistymisohjelmaa niin, että haavekartan rakentaminen käynnistäisi itsenäistymisohjelman.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä lastenkodista kotiutuvan nuoren ja testiryhmän jäsenten kanssa. Päiväkirjamerkinnöissä kuvattiin nuoren kanssa käytyjen keskustelujen aiheet ja luvussa neljä kuvattiin haavekartan rakentamisen ja käyttämisen kokemuksia.
Toimeksiantajan toiminnan teoreettisena viitekehyksenä on ratkaisu- ja voimavarakeskeisyys, jossa työmenetelminä ovat muun muassa ratkaisukeskeisyys, dialogia ja toivo. Haavekartta -menetelmä on ratkaisukeskeinen työskentelytapa, jossa suuntaudutaan tulevaisuuteen. Tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty jo tehtyä opinnäytetyötä ”Itsenäistyvä nuori -opas vaativan lastensuojeluyksikön henkilökunnalle”. Yhteneväisiä asioita ovat tulevaisuuden suunnittelu ja omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistaminen.
Päiväkirjaraportoinnin perusteella toimeksiantajalle syntyi kuva siitä, miten Haavekartta -menetelmää voidaan lastenkodissa hyödyntää itsenäistyvän nuoren itsenäistymisohjelmassa, jotta nuori voisi saavuttaa omat tavoitteensa tulevaisuudessa.
Haastaviin ja muuttuviin elämäntilanteisiin voidaan varautua ja siinä voidaan hyödyntää Haavekartta -menetelmää, kun rakentaja merkitsee omat realistiset tavoitteet tarkasti ja käyttää karttaa oppaana itselleen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli avata haavekartan rakentamisen ja käyttämisen hyötyjä rakentajalleen. Tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan nuoren itsenäistymisohjelmaa niin, että haavekartan rakentaminen käynnistäisi itsenäistymisohjelman.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä lastenkodista kotiutuvan nuoren ja testiryhmän jäsenten kanssa. Päiväkirjamerkinnöissä kuvattiin nuoren kanssa käytyjen keskustelujen aiheet ja luvussa neljä kuvattiin haavekartan rakentamisen ja käyttämisen kokemuksia.
Toimeksiantajan toiminnan teoreettisena viitekehyksenä on ratkaisu- ja voimavarakeskeisyys, jossa työmenetelminä ovat muun muassa ratkaisukeskeisyys, dialogia ja toivo. Haavekartta -menetelmä on ratkaisukeskeinen työskentelytapa, jossa suuntaudutaan tulevaisuuteen. Tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty jo tehtyä opinnäytetyötä ”Itsenäistyvä nuori -opas vaativan lastensuojeluyksikön henkilökunnalle”. Yhteneväisiä asioita ovat tulevaisuuden suunnittelu ja omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistaminen.
Päiväkirjaraportoinnin perusteella toimeksiantajalle syntyi kuva siitä, miten Haavekartta -menetelmää voidaan lastenkodissa hyödyntää itsenäistyvän nuoren itsenäistymisohjelmassa, jotta nuori voisi saavuttaa omat tavoitteensa tulevaisuudessa.
Haastaviin ja muuttuviin elämäntilanteisiin voidaan varautua ja siinä voidaan hyödyntää Haavekartta -menetelmää, kun rakentaja merkitsee omat realistiset tavoitteet tarkasti ja käyttää karttaa oppaana itselleen.