Pedagoginen dokumentointi osana laadukasta varhaiskasvatusta
Salminen, Maria (2021)
Salminen, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112896
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin yhden varhaiskasvatusyksikön varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja kokemuksia pedagogisesta dokumentoinnista heidän yksikössään. Miten yksikössä toteutetaan pedagogista dokumentointia osana laadukasta varhaiskasvatusta ja kuinka suurena osana pedagoginen dokumentointi on työvälineenä kasvattajien työarjessa. Sekä, miten pedagogista dokumentointia voitaisiin kehittää varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Aihetta on hyvä ja tärkeä tutkia, koska se on ajankohtainen aihe ja, koska dokumentoinnin välineitä on hyvä jatkuvasti arvioida kriittisesti, jotta voidaan kehittää dokumentoinnin keinoja ja sitä kautta laadukasta varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja aineisto analysoitiin aineistölähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyö esiteltiin toimeksiantajalle huhtikuussa 2021. Tutkimuslupa haettiin ja saatiin huhtikuussa 2021. Aineisto kerättiin kokonaisuudessaan huhtikuun 2021 aikana. Tulokset raportoitiin toukokuun 2021 aikana.
Varhaiskasvatuksen opettajien vastauksista voidaan havaita, että yksikössä toteutetaan pedagogista dokumentointia kasvattajien tekemien dokumenttien ja kirjausten, sekä lasten tekemien dokumenttien avulla. Pedagogista dokumentointia voitaisiin kehittää yksikössä varhaiskasvatuksen opettajien kertoman mukaan tiimityöllä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja aineisto analysoitiin aineistölähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyö esiteltiin toimeksiantajalle huhtikuussa 2021. Tutkimuslupa haettiin ja saatiin huhtikuussa 2021. Aineisto kerättiin kokonaisuudessaan huhtikuun 2021 aikana. Tulokset raportoitiin toukokuun 2021 aikana.
Varhaiskasvatuksen opettajien vastauksista voidaan havaita, että yksikössä toteutetaan pedagogista dokumentointia kasvattajien tekemien dokumenttien ja kirjausten, sekä lasten tekemien dokumenttien avulla. Pedagogista dokumentointia voitaisiin kehittää yksikössä varhaiskasvatuksen opettajien kertoman mukaan tiimityöllä.