Lanka nimeltä Pirkka : keinoja "Lankojen aatelin" arvonpalautukseen
Puolakka, Anna (2021)
Puolakka, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112955
Tiivistelmä
2000-lukua on kutsuttu neulonnan uudeksi tulemiseksi. Viimeistään maailmanlaajuinen CO-VID19-pandemia vuonna 2020 sai puikot kilisemään ahkerasti, mutta yksi vanhimmista suomalaisista neulelangoista, Pirkka-lanka, on jäänyt tuntemattomaksi neulomisen uudelle sukupolvelle.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin pitkän perinteen omaavan, Pirkka-langan, tunnettavuuden nostamista palvelumuotoilun keinoin. Menetelminä käytettiin strukturoituja lomakehaastatteluita, havainnointia, lähdekirjallisuutta, netnografiaa sekä yhteissuunnittelua eli co-designia.
Lomakehaastatteluilla kerätyn asiakasymmärryksen perusteella Pirkka-lankaa arvostetaan kestävänä ja värikylläisenä lankana, mutta sille toivottiin enemmän ohjeita, tietoa valmistusprosessista ja markkinoinnin lisäämistä, varsinkin sosiaalisessa mediassa, jossa nykyneulojat ovat inspiraatiota etsimässä. Langan tunnettavuuden kohentamiseksi ratkaisuehdotuksena on vahvistaa brändiä Pirkka-nimen ja historian esille tuomisen kautta, tehdä lisää neulemalleja, kartoittaa uusia jälleenmyyjiä sekä luoda palvelukonsepteja myynnin yhteyteen.
Lähdekirjallisuuden ja netnografisen tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että käsityöt ja varsinkin neulominen, kohentavat tekijänsä mielialaa ja ovat mahdollisesti osasyy neulonnan suureen suosioon. Lomakehaastattelujen ja yhteissuunnittelun pohjalta Pirkka-langan asiakaskunta jaoteltiin seitsemään erilaiseen asiakasryhmään. Luoduille asiakaspersoonille määriteltiin palvelupolut palvelun ja markkinoinnin tehostamiseksi.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin pitkän perinteen omaavan, Pirkka-langan, tunnettavuuden nostamista palvelumuotoilun keinoin. Menetelminä käytettiin strukturoituja lomakehaastatteluita, havainnointia, lähdekirjallisuutta, netnografiaa sekä yhteissuunnittelua eli co-designia.
Lomakehaastatteluilla kerätyn asiakasymmärryksen perusteella Pirkka-lankaa arvostetaan kestävänä ja värikylläisenä lankana, mutta sille toivottiin enemmän ohjeita, tietoa valmistusprosessista ja markkinoinnin lisäämistä, varsinkin sosiaalisessa mediassa, jossa nykyneulojat ovat inspiraatiota etsimässä. Langan tunnettavuuden kohentamiseksi ratkaisuehdotuksena on vahvistaa brändiä Pirkka-nimen ja historian esille tuomisen kautta, tehdä lisää neulemalleja, kartoittaa uusia jälleenmyyjiä sekä luoda palvelukonsepteja myynnin yhteyteen.
Lähdekirjallisuuden ja netnografisen tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että käsityöt ja varsinkin neulominen, kohentavat tekijänsä mielialaa ja ovat mahdollisesti osasyy neulonnan suureen suosioon. Lomakehaastattelujen ja yhteissuunnittelun pohjalta Pirkka-langan asiakaskunta jaoteltiin seitsemään erilaiseen asiakasryhmään. Luoduille asiakaspersoonille määriteltiin palvelupolut palvelun ja markkinoinnin tehostamiseksi.