Työfysioterapeutin suoravastaanotto tuki- ja liikuntalinoireisille asiakkaille etänä
Salomaa, Sari (2021)
Salomaa, Sari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112947
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin työelämälähtöisesti Terveystalon työterveyshuollon ja fysioterapian palveluiden kehittämiseen. Opinnäytetyössä kuvattiin työfysioterapeutin suoravastaanoton palveluprosessi tuki- ja liikuntaelin oireisille asiakkaille etävastaanottona toteutuvaksi. Palveluprosessin kehittämisen tavoitteena oli lisätä työfysioterapeutin suoravastaanoton toteuttamista etävastaanottona valtakunnallisesti Terveystalossa, selkeyttää ja yhdenmukaistaa etävastaanotolla toimimista ja tukea suoravastaanottoa pitävien työfysioterapeuttien ammatillista kasvua.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Kehittämismenetelmänä käytettiin prosessianalyysimenetelmää (Blueprint), jossa havainnollistettiin prosessin vaiheet asiakas- ja asiantuntijanäkökulmasta sekä niiden välinen vuorovaikutus. Lisäksi kuvattiin prosessin näkymättömät taustatekijät. Palveluprosessin kehittämismenetelmänä käytettiin kyselyä. Kohdejoukoksi valittiin Terveystalon työfysioterapeutit. Kyselyssä kysyttiin työfysioterapeuttien mielipiteitä etävastaanoton onnistumisen edellytyksistä ja tuen tarpeesta. Opinnäytetyössä tuotettiin palveluprosessin lisäksi etätutkimista helpottamaan tarkistuslista tuki- ja liikuntaelinoireiden arviointiin ja erotusdiagnostiikkaan.
Tulokset osoittavat, että etävastaanotto on määrällisesti lisääntynyt viime vuoden aikana. Sen onnistumisen edellytyksistä mainittiin ajanvaraus, teknologia ja ammatillinen osaaminen. Näistä löytyi myös kehittämishaasteita. Tuen tarve liitettiin erityisesti tule-asiakkaan etätutkimiseen.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää sekä työterveyshuollon kehittämisessä, markkinoinnissa ja uusien työfysioterapeuttien perehdytyksissä sekä kaikkien fysioterapeuttien vastaanotoilla Terveystalolla sekä laajemminkin terveydenhuollossa.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Kehittämismenetelmänä käytettiin prosessianalyysimenetelmää (Blueprint), jossa havainnollistettiin prosessin vaiheet asiakas- ja asiantuntijanäkökulmasta sekä niiden välinen vuorovaikutus. Lisäksi kuvattiin prosessin näkymättömät taustatekijät. Palveluprosessin kehittämismenetelmänä käytettiin kyselyä. Kohdejoukoksi valittiin Terveystalon työfysioterapeutit. Kyselyssä kysyttiin työfysioterapeuttien mielipiteitä etävastaanoton onnistumisen edellytyksistä ja tuen tarpeesta. Opinnäytetyössä tuotettiin palveluprosessin lisäksi etätutkimista helpottamaan tarkistuslista tuki- ja liikuntaelinoireiden arviointiin ja erotusdiagnostiikkaan.
Tulokset osoittavat, että etävastaanotto on määrällisesti lisääntynyt viime vuoden aikana. Sen onnistumisen edellytyksistä mainittiin ajanvaraus, teknologia ja ammatillinen osaaminen. Näistä löytyi myös kehittämishaasteita. Tuen tarve liitettiin erityisesti tule-asiakkaan etätutkimiseen.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää sekä työterveyshuollon kehittämisessä, markkinoinnissa ja uusien työfysioterapeuttien perehdytyksissä sekä kaikkien fysioterapeuttien vastaanotoilla Terveystalolla sekä laajemminkin terveydenhuollossa.