Sukella satuun, tartu tarinaan! : tarinallisuus oppimisen tukena varhaiskasvatuksessa
Meller, Seija (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113132
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön kehittämisen kohteena oli tarinallisuuden pedagoginen hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa. Tavoitteeksi asetettiin innostavien ja lasta osallistavien oppimisen kokemusten luominen ja lasten mielenkiinnon vahvistaminen lukemista ja tarinoita kohtaan. Tarinallisuuden avulla tapahtuvan oppimisen keskiössä olivat suomen kielen vahvistaminen ja rikastaminen sekä mielikuvituksen, itseilmaisun ja kaveri- ja tunnetaitojen kehittyminen. Kirjallisuusterapeuttisten menetelmien soveltamisella pyrittiin luomaan uudenlaisia ryhmä- ja yksilökokemuksia ja monipuolisella lastenkirjallisuuden käsittelyllä kehittämään lukemisen kulttuuria.
Kehittämistyö toteutettiin vantaalaisessa päiväkotiryhmässä. Kehittämistyön vaiheita ja etenemistä kuvataan opinnäytetyön kymmenen viikkoa kestäneessä päiväkirjaraportoinnissa varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta. Jokaiseen viikkoraporttiin sisältyi viikkosuunnitelma tavoitteineen, päivittäinen työtehtävien kuvaus ja viikon päätteeksi tavoitteiden toteutumisen arviointi lähdekirjallisuutta hyödyntäen. Raportoinnissa reflektoidaan kehittämistyön lisäksi muita käytännön työssä esiin nousseita teemoja. Opinnäytetyön avulla kirjoittajan näkökulma tarinallisuuden hyödyntämisen mahdollisuuksiin laajeni, ja kehittämisen kautta löytyi useita tarinallisia menetelmiä ja lukemisen muotoja. Näiden menetelmien koettiin soveltuvan kokonaisvaltaiseen lasten kasvun, oppimisen ja osallisuuden tukemiseen. Opinnäytetyön myötä valmistui myös varhaiskasvatuksen käyttöön kooste niistä kehittämistyössä käytetyistä menetelmistä, joita voidaan helposti käyttää päivittäisessä toiminnassa.
Kehittämistyö toteutettiin vantaalaisessa päiväkotiryhmässä. Kehittämistyön vaiheita ja etenemistä kuvataan opinnäytetyön kymmenen viikkoa kestäneessä päiväkirjaraportoinnissa varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta. Jokaiseen viikkoraporttiin sisältyi viikkosuunnitelma tavoitteineen, päivittäinen työtehtävien kuvaus ja viikon päätteeksi tavoitteiden toteutumisen arviointi lähdekirjallisuutta hyödyntäen. Raportoinnissa reflektoidaan kehittämistyön lisäksi muita käytännön työssä esiin nousseita teemoja. Opinnäytetyön avulla kirjoittajan näkökulma tarinallisuuden hyödyntämisen mahdollisuuksiin laajeni, ja kehittämisen kautta löytyi useita tarinallisia menetelmiä ja lukemisen muotoja. Näiden menetelmien koettiin soveltuvan kokonaisvaltaiseen lasten kasvun, oppimisen ja osallisuuden tukemiseen. Opinnäytetyön myötä valmistui myös varhaiskasvatuksen käyttöön kooste niistä kehittämistyössä käytetyistä menetelmistä, joita voidaan helposti käyttää päivittäisessä toiminnassa.