ORGANISAATION DIGIKYVYKKYYDEN SELVITTÄMINEN JA DIGIVALMIUKSIEN KEHITTÄMINEN
Vartiainen, Asko (2021)
Vartiainen, Asko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113259
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muovannut olemassa olevien yritysten liiketoimintaa ja synnyttänyt
täysin uudenlaisia palveluja ja toimintatapoja. Nopea muutos on hyvin tyypillistä
digitalisaatiolle ja uusien teknologioiden käyttöönotolla voi saavuttaa kilpailuetua.
Digitalisaatioaste eli digikypsyys on yksi mittari, jolla yrityksen digivalmiutta voidaan
kuvata.
Tässä työssä haluttiin selvittää yrityksen digikypsyys ja kehittää yrityksen digivalmiuksia.
Selvitys tehtiin kyselyjen avulla. Ensimmäinen kysely kohdennettiin yrityksen
operatiiviseen johtoon 13 henkilölle. Tuloksista voitiin määritellä yrityksen digikypsyys.
Toinen kysely kohdennettiin yrityksen suunnitteluhenkilöstölle. Suunnitteluhenkilöstöä
kyselyn toteutuksen aikana oli yli 400 henkilöä. Molempien kyselyiden perusteella
päätettiin kehitystehtävän aihe. Aiheeksi valikoitui yrityskulttuurin kehittäminen
digitalisaatiota tukevaksi ja huomioivaksi.
Tulosten perusteella yrityksen digikypsyys oli keskimäärin alustavalla tasolla.
Yrityksessä oli tehty ennen kyselyä digitalisaatiota tukevia toimenpiteitä, jotka nostivat
joidenkin osa-alueiden pistemäärää korkeammaksi. Kehitystehtävän avulla
yrityskulttuurin tärkeys saatiin nostettua esille, ja toimenpide-ehdotuksissa määriteltiin
raamit toimenpiteille ja kehityssuunnille.
täysin uudenlaisia palveluja ja toimintatapoja. Nopea muutos on hyvin tyypillistä
digitalisaatiolle ja uusien teknologioiden käyttöönotolla voi saavuttaa kilpailuetua.
Digitalisaatioaste eli digikypsyys on yksi mittari, jolla yrityksen digivalmiutta voidaan
kuvata.
Tässä työssä haluttiin selvittää yrityksen digikypsyys ja kehittää yrityksen digivalmiuksia.
Selvitys tehtiin kyselyjen avulla. Ensimmäinen kysely kohdennettiin yrityksen
operatiiviseen johtoon 13 henkilölle. Tuloksista voitiin määritellä yrityksen digikypsyys.
Toinen kysely kohdennettiin yrityksen suunnitteluhenkilöstölle. Suunnitteluhenkilöstöä
kyselyn toteutuksen aikana oli yli 400 henkilöä. Molempien kyselyiden perusteella
päätettiin kehitystehtävän aihe. Aiheeksi valikoitui yrityskulttuurin kehittäminen
digitalisaatiota tukevaksi ja huomioivaksi.
Tulosten perusteella yrityksen digikypsyys oli keskimäärin alustavalla tasolla.
Yrityksessä oli tehty ennen kyselyä digitalisaatiota tukevia toimenpiteitä, jotka nostivat
joidenkin osa-alueiden pistemäärää korkeammaksi. Kehitystehtävän avulla
yrityskulttuurin tärkeys saatiin nostettua esille, ja toimenpide-ehdotuksissa määriteltiin
raamit toimenpiteille ja kehityssuunnille.