Lunawoodin tuotteiden pinnan hiiltäminen Shou Sugi Ban -menetelmällä ja sen kaupalliset mahdollisuudet
Kojo, Jarkko (2021)
Kojo, Jarkko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112846
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä Lunawoodille alihankintayritys, joka pystyisi toteuttamaan Shou Sugi Ban -menetelmällä Lunawood-lämpöpuun hiiltämisen, kartoittamaan sen kaupallisia mahdollisuuksia sekä tehdä toimintaehdotus, miten tuotteen kaupallistamisessa edettäisiin.
Lunawoodin liiketoiminnan kasvua tukevat maailman megatrendit, kuten kaupungistuminen, elintason nousu, kestävä kehitys ja luonnon arvostuksen kasvu. Näiden Lunawoodin liiketoimintaa tukevien megatrendien ohjaamina sekä rakentamisessa kasvanut kysyntä ekologisemmille puun pinnan käsittelytavoille on ohjannut Lunawoodin tutkimaan Shou Sugi Ban -menetelmällä Lunawoodin tuotteiden hiiltämistä.
Opinnäytetyö koostuu neljästä pääteemasta: teoriaosuudesta, kaupallisten mahdollisuuksien kartoittamisesta, alihankkijan etsimisestä sekä lopputulosten analysoimisesta. Kaupallisten mahdollisuuksien kartoittamiseksi arkkitehdeille ja Lunawoodin myyjille toteutettiin kaksi sähköistä markkinakyselytutkimusta. Markkinakyselyt analysoitiin ja niiden pohjalta saatiin tietoa tuotteen potentiaalista markkinoilla. Alihankintayrityksiä kartoitettiin Euroopasta käyttäen apuna Googlen hakukonetta.
Opinnäytetyön tuloksena alihankintayritys löydettiin ja kaupallisten mahdollisuuksien osalta saatiin selvyys tuotteen kiinnostavuudesta markkinoilla sekä haasteista, joita tuotteella mahdollisesti on.
Opinnäytetyöprosessin aikana kertyneistä huomioista alihankintayrityksen ja kaupallisten mahdollisuuksien osalta esitettiin Lunawoodille toimintaehdotus, mitä tuotteen kaupallistamisessa tulisi ottaa huomioon ja miten siinä tulisi edetä.
Lunawoodin liiketoiminnan kasvua tukevat maailman megatrendit, kuten kaupungistuminen, elintason nousu, kestävä kehitys ja luonnon arvostuksen kasvu. Näiden Lunawoodin liiketoimintaa tukevien megatrendien ohjaamina sekä rakentamisessa kasvanut kysyntä ekologisemmille puun pinnan käsittelytavoille on ohjannut Lunawoodin tutkimaan Shou Sugi Ban -menetelmällä Lunawoodin tuotteiden hiiltämistä.
Opinnäytetyö koostuu neljästä pääteemasta: teoriaosuudesta, kaupallisten mahdollisuuksien kartoittamisesta, alihankkijan etsimisestä sekä lopputulosten analysoimisesta. Kaupallisten mahdollisuuksien kartoittamiseksi arkkitehdeille ja Lunawoodin myyjille toteutettiin kaksi sähköistä markkinakyselytutkimusta. Markkinakyselyt analysoitiin ja niiden pohjalta saatiin tietoa tuotteen potentiaalista markkinoilla. Alihankintayrityksiä kartoitettiin Euroopasta käyttäen apuna Googlen hakukonetta.
Opinnäytetyön tuloksena alihankintayritys löydettiin ja kaupallisten mahdollisuuksien osalta saatiin selvyys tuotteen kiinnostavuudesta markkinoilla sekä haasteista, joita tuotteella mahdollisesti on.
Opinnäytetyöprosessin aikana kertyneistä huomioista alihankintayrityksen ja kaupallisten mahdollisuuksien osalta esitettiin Lunawoodille toimintaehdotus, mitä tuotteen kaupallistamisessa tulisi ottaa huomioon ja miten siinä tulisi edetä.