Yrityksen työyhteisöviestinnän kehittäminen, henkilöstön näkökulma
Partanen, Sami; Siltanen, Tiina (2021)
Lataukset:
Partanen, Sami
Siltanen, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213674
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää työyhteisöviestinnän yhteyttä hyvään henkilöstökokemukseen. Kiinnostuksen kohteena oli tunnistaa mitkä viestintäkeinot ja sisällöt tavoittavat henkilöstön parhaiten eri kohderyhmissä ja miksi. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle konkreettisia ehdotuksia viestinnän johtamisen kehittämiseen, jolla parannetaan henkilöstökokemusta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui yrityksen toimintaympäristöstä, työyhteisöviestinnästä ja henkilöstökokemuksesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tuloksien analysoinnin menetelmänä käytettiin aineistolähtöistä analyysiä. Kehittämistehtävä toteutettiin keväällä 2021 ja siinä haastateltiin kahta eri kohderyhmää samasta yksiköstä, työntekijät ja toimihenkilöt.
Tutkimuksen tulosten mukaan yrityksen sisäinen viestintä koetaan henkilöstön näkökulmasta hyväksi ja parantuneen erityisesti viime vuoden aikana uuden viestintäkeinon Teamsin käyttöönoton sekä koronapandemian aikana viestinnässä onnistumisen myötä. Henkilöstökokemukseen vaikuttavat eniten viestintäkeinojen tietyt ominaisuudet kuten nopeus, oikea-aikaisuus, ymmärrettävyys ja vuorovaikutus sekä sisältöjen osalta operatiivisen työn viestintä.
Johtopäätösten perusteella opinnäytetyöntekijät suosittelevat yrityksen panostavan erityisesti operatiivisen työn viestintään ja sen keinoihin, jotka koetaan henkilöstön näkökulmasta kaikkein merkityksellisimmäksi. Työntekijöille kehitys voidaan toteuttaa parantamalla erilaisten herätteiden kautta viestin saavuttavuutta. Visuaalisena herättäjänä työpaikan ympäristössä toimisi esimerkiksi intranetin digitaalinen infotaulu ja työympäristön ulkopuolella Teamsin kiireellinen-hälytystoiminto.
Tulosten johtopäätöksissä löydettiin myös selkeitä toimihenkilöiden työtehtävään perustuvia erityistarpeita, kuten ymmärrys yrityksen viestintäsuunnitelmasta sekä kyky suodattaa ja omaksua suuresta tiedonmäärästä olennaiset asiat eteenpäin kerrottaviksi. Näin ollen toimihenkilöiden viestintäosaamiseen ja kyvykkyyteen kannattaa panostaa henkilöstökokemuksen vahvistamiseksi. Molempien kohderyhmien näkökulmasta yhteisiä kehityskohteita olivat viestintäprosessien yhtenäistäminen ja ymmärrettävyyden parantaminen.
Asiasanat: Työyhteisöviestintä, henkilöstökokemus, vuorovaikutus, viestintäkeino
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui yrityksen toimintaympäristöstä, työyhteisöviestinnästä ja henkilöstökokemuksesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tuloksien analysoinnin menetelmänä käytettiin aineistolähtöistä analyysiä. Kehittämistehtävä toteutettiin keväällä 2021 ja siinä haastateltiin kahta eri kohderyhmää samasta yksiköstä, työntekijät ja toimihenkilöt.
Tutkimuksen tulosten mukaan yrityksen sisäinen viestintä koetaan henkilöstön näkökulmasta hyväksi ja parantuneen erityisesti viime vuoden aikana uuden viestintäkeinon Teamsin käyttöönoton sekä koronapandemian aikana viestinnässä onnistumisen myötä. Henkilöstökokemukseen vaikuttavat eniten viestintäkeinojen tietyt ominaisuudet kuten nopeus, oikea-aikaisuus, ymmärrettävyys ja vuorovaikutus sekä sisältöjen osalta operatiivisen työn viestintä.
Johtopäätösten perusteella opinnäytetyöntekijät suosittelevat yrityksen panostavan erityisesti operatiivisen työn viestintään ja sen keinoihin, jotka koetaan henkilöstön näkökulmasta kaikkein merkityksellisimmäksi. Työntekijöille kehitys voidaan toteuttaa parantamalla erilaisten herätteiden kautta viestin saavuttavuutta. Visuaalisena herättäjänä työpaikan ympäristössä toimisi esimerkiksi intranetin digitaalinen infotaulu ja työympäristön ulkopuolella Teamsin kiireellinen-hälytystoiminto.
Tulosten johtopäätöksissä löydettiin myös selkeitä toimihenkilöiden työtehtävään perustuvia erityistarpeita, kuten ymmärrys yrityksen viestintäsuunnitelmasta sekä kyky suodattaa ja omaksua suuresta tiedonmäärästä olennaiset asiat eteenpäin kerrottaviksi. Näin ollen toimihenkilöiden viestintäosaamiseen ja kyvykkyyteen kannattaa panostaa henkilöstökokemuksen vahvistamiseksi. Molempien kohderyhmien näkökulmasta yhteisiä kehityskohteita olivat viestintäprosessien yhtenäistäminen ja ymmärrettävyyden parantaminen.
Asiasanat: Työyhteisöviestintä, henkilöstökokemus, vuorovaikutus, viestintäkeino