SIMULAATIO-OPPIMINEN TOISEN LUKUVUODEN SAIRAANHOITAJA- SEKÄ TERVEYDENHOITAJAOPISKELIJOILLE- simulaatiomateriaalia ikä, mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksolle
Lämsä, Hanna (2021)
Lämsä, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213587
Tiivistelmä
Sairaanhoitajaopiskelijoiden- sekä terveydenhoitajaopiskelijoiden ikä- sekä mielenterveys ja päihdeosaaminen kuuluvat opetussuunnitelman mukaisesti ydinopintoihin. Näitä kyseisiä opintojen tavoitteita ja sisältöä on käytetty apuna simulaatiocasien luomiseen. Simulaatio-oppimisympäristössä on turvallista oppia potilaan kohtaamiseen tarvittavia taitoja. Simulaatio-oppiminen tukee opiskelijoiden siirtymistä työelämään.
Opinnäytetyön tarkoituksena on vahvistaa sairaanhoitaja- sekä terveydenhoitajaopiskelijan ikä, mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaamista.
Opinnäytetyön tehtävänä on tuottaa kolme simulaatiocasea Karelia-ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja- sekä terveydenhoitajaopiskelijoille toisen lukuvuoden opetustilanteisiin aihealueina ikä- sekä mielenterveys- ja päihdeosaaminen.
Toimeksiantajalta ja opiskelijoilta pyydettiin palautetta simulaatiocaseista. Simulaatiocasien ulkoasu nähtiin selkeänä ja yksinkertaisena. Vaikka simulaatiocaset ovat keksittyjä potilastapauksia, palautteen antajat kokivat, että samankaltaisia tilanteita voisi tulla oikeasti vastaan työelämässä. Sisältö koettiin toimivana ja tarpeellisena. Jatkossa simulaatiotapauksia voi hyödyntää opetuksessa sekä opettajat saavat muokata niitä haluamallaan tavalla.
Opinnäytetyön tarkoituksena on vahvistaa sairaanhoitaja- sekä terveydenhoitajaopiskelijan ikä, mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaamista.
Opinnäytetyön tehtävänä on tuottaa kolme simulaatiocasea Karelia-ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja- sekä terveydenhoitajaopiskelijoille toisen lukuvuoden opetustilanteisiin aihealueina ikä- sekä mielenterveys- ja päihdeosaaminen.
Toimeksiantajalta ja opiskelijoilta pyydettiin palautetta simulaatiocaseista. Simulaatiocasien ulkoasu nähtiin selkeänä ja yksinkertaisena. Vaikka simulaatiocaset ovat keksittyjä potilastapauksia, palautteen antajat kokivat, että samankaltaisia tilanteita voisi tulla oikeasti vastaan työelämässä. Sisältö koettiin toimivana ja tarpeellisena. Jatkossa simulaatiotapauksia voi hyödyntää opetuksessa sekä opettajat saavat muokata niitä haluamallaan tavalla.