”Tehkää jotaan sen kiusaamisen suhteen” - Kartoitus Kouvolan kaupungin koulunuorisotyöstä oppilaiden näkökulmasta
Tommola, Henni (2012)
Tommola, Henni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716801
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on tutkittu Kouvolan kaupungin koulunuorisotyötä oppilaiden näkökulmasta. Työn tavoitteena on selvittää oppilaiden mielipide koulunuorisotyöstä. Tarkoitus on selvittää mitä koulunuorisotyön pitäisi nuorten mielestä pitää sisällä ja onko sille tarvetta.
Tutkimus on pääosin määrällinen, mutta sisältää osia laadullisesta tutkimuksesta. Aineisto on kerätty strukturoidulla kyselylomakkeella ja aineisto on käsitelty ristiintaulukoinnin ja diagrammien avulla. Avoimet kysymykset on analysoitu käyttäen apuna sisällönanalyysiä. Kyselyyn vastasi 737 nuorta.
Nuorille oli tärkeää, että koulussa on oma nuorisotyöntekijä. Nuoret kokivat, että koulunuorisotyöntekijän tulisi olla lähes joka päivä koululla. Tärkeimpiä nuorisotyöntekijän työtehtäviä koululla oppilaiden mielestä olivat kiusaamiseen puuttuminen, nuorten kanssa jutteleminen ja kuuntelu, auttaminen, tapahtumien ja ohjelman järjestäminen. Nuoret kokivat, että nuorisotyöntekijät ovat helposti tavoitettavissa.
Tutkimus osoittaa, että koulunuorisotyöntekijöitä tarvitaan yläkouluilla. Nuoret tarvitsevat luotettavaa ja kuuntelevaa aikuista koulussa.
Tutkimus on pääosin määrällinen, mutta sisältää osia laadullisesta tutkimuksesta. Aineisto on kerätty strukturoidulla kyselylomakkeella ja aineisto on käsitelty ristiintaulukoinnin ja diagrammien avulla. Avoimet kysymykset on analysoitu käyttäen apuna sisällönanalyysiä. Kyselyyn vastasi 737 nuorta.
Nuorille oli tärkeää, että koulussa on oma nuorisotyöntekijä. Nuoret kokivat, että koulunuorisotyöntekijän tulisi olla lähes joka päivä koululla. Tärkeimpiä nuorisotyöntekijän työtehtäviä koululla oppilaiden mielestä olivat kiusaamiseen puuttuminen, nuorten kanssa jutteleminen ja kuuntelu, auttaminen, tapahtumien ja ohjelman järjestäminen. Nuoret kokivat, että nuorisotyöntekijät ovat helposti tavoitettavissa.
Tutkimus osoittaa, että koulunuorisotyöntekijöitä tarvitaan yläkouluilla. Nuoret tarvitsevat luotettavaa ja kuuntelevaa aikuista koulussa.