Learn-it -oppimispeli neuropsykiatrisesti oireilevien nuorten psyykkisen kehityksen tukena
Kostensalo, Sara; Laine, Kerttu (2021)
Kostensalo, Sara
Laine, Kerttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213614
Tiivistelmä
Hoitamattomina neuropsykiatriset häiriöt voivat heikentää elämänlaatua ja toimintakykyä. Neuropsykiatrisesti oireilevien nuorten on tutkittu sairastuvan herkemmin mielenterveyshäiriöihin. Opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyön tarkoituksena on tukea ennaltaehkäisevästi neuropsykiatrisesti oireilevien nuorten mielenterveyttä luomalla onnistumisen tunteita sekä kehittämällä ongelmaratkaisutaitoja ja kognitiivisia toimintoja. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda neuropsykiatrisesti oireilevien nuorten hoidossa hyödynnettävä Learn-it -oppimispeli sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille.
Opinnäytetyössä kehitettyä oppimispeliä testattiin Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Lasten ja nuorten talolla työskenteleville psykiatrisille sairaanhoitajille eli psyykkareille. Psyykkarit työskentelevät kouluissa oppilaiden tukena edistäen ehkäisevää mielenterveystyötä. Opinnäytetyössä kehitetyn oppimispelin toimivuutta arvioitiin kyselylomakkeen avulla yhdessä kolmen psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka sisälsi avoimia sekä strukturoituja kysymyksiä.
Opinnäytetyön tulokset antavat viitteitä kehitetyn oppimispelin hyödynnettävyydestä käytännön työelämään sekä kohderyhmän oppimisen ja psyykkisen kehityksen tueksi. Jatkotutkimuksena voisi teettää Learn-it -oppimispelin sekä kyselylomakkeen nuorille, joilla esiintyy neuropsykiatrisia häiriöitä. Jatkotutkimuksen avulla voisi saada tietoa oppimispelin toimivuudesta nuorten kokemuksien kautta.
Opinnäytetyössä kehitettyä oppimispeliä testattiin Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Lasten ja nuorten talolla työskenteleville psykiatrisille sairaanhoitajille eli psyykkareille. Psyykkarit työskentelevät kouluissa oppilaiden tukena edistäen ehkäisevää mielenterveystyötä. Opinnäytetyössä kehitetyn oppimispelin toimivuutta arvioitiin kyselylomakkeen avulla yhdessä kolmen psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka sisälsi avoimia sekä strukturoituja kysymyksiä.
Opinnäytetyön tulokset antavat viitteitä kehitetyn oppimispelin hyödynnettävyydestä käytännön työelämään sekä kohderyhmän oppimisen ja psyykkisen kehityksen tueksi. Jatkotutkimuksena voisi teettää Learn-it -oppimispelin sekä kyselylomakkeen nuorille, joilla esiintyy neuropsykiatrisia häiriöitä. Jatkotutkimuksen avulla voisi saada tietoa oppimispelin toimivuudesta nuorten kokemuksien kautta.