Asiakasosallisuus systeemisessä lastensuojelussa työntekijöiden näkökulmasta
Kokkonen, Inka; Kainulainen, Mira (2021)
Kokkonen, Inka
Kainulainen, Mira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313831
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, miten systeemisen lastensuojelun asiakkaina olevien lasten ja nuorten asiakasosallisuus toteutui työntekijöiden näkökulmasta katsottuna. Opinnäytetyömme toteutettiin yhteistyössä Uudellamaalla sijaitsevan lastensuojelun avohuollon toimipaikan kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lastensuojelun työntekijöille tietoa ja näkökulmaa, miten osallisuus toteutui työskentelyssä ja mikä koettiin haasteellisena. Opinnäytetyön tavoitteena on, että tulosten perusteella työntekijät voivat kehittää toimintamallia toimivammaksi.
Opinnäytteemme teoreettinen viitekehys muodostuu osallisuudesta systeemisessä lastensuojelussa. Tutkimuskysymyksen avulla olemme määritelleet tutkielmamme keskeiset käsitteet, joita ovat asiakasosallisuus ja systeeminen toimintamalli. Olemme etsineet lastensuojeluun, Hackneyn malliin, systeemiseen toimintamalliin sekä asiakasosallisuuteen liittyviä aineistoja. Teoreettinen viitekehys ohjaa koko opinnäytetyöprosessia alusta loppuun tuoden vastauksia tutkittavaan ilmiöön.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkielma toteutettiin verkkopohjaisella kyselyllä, johon systeemisen toimintamallin työntekijät pääsivät vastaamaan. Kyselyyn osallistui yhteensä 7 systeemisen lastensuojelun toimintamallissa työskentelevää työntekijää. Tutkielmasta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Kyselystä saatujen tulosten perusteella vastaajat toivat esiin asioita, joista asiakkaat hyötyivät systeemisen toimintamallin kautta. Vastauksista ilmeni, että hyödyt liittyivät kuulluksi tulemiseen, muutostyöskentelyyn ja asiakkaan voimaantumiseen. Toimintamallin kehittymisen tueksi tarvitaan vastaajien mielestä vielä laajemmin perehdytystä toimintamallin käyttöön. Haasteet työskentelyssä liittyivät vastaajien mukaan ajanpuutteeseen ja siihen, ettei asiakkaita ehditty tavata riittävästi. Työntekijöiden mukaan asiakkailta saadun palautteen perusteella he olivat kokeneet systeemisen toimintamallin positiivisena ja vahvistavana asiana, jossa koettiin mahdollisuus laajempaan tukeen ja kuulluksi tulemiseen.
Asiasanat: Asiakasosallisuus, lasten ja nuorten osallisuus, Systeeminen toimintamalli, lastensuojelu
Opinnäytteemme teoreettinen viitekehys muodostuu osallisuudesta systeemisessä lastensuojelussa. Tutkimuskysymyksen avulla olemme määritelleet tutkielmamme keskeiset käsitteet, joita ovat asiakasosallisuus ja systeeminen toimintamalli. Olemme etsineet lastensuojeluun, Hackneyn malliin, systeemiseen toimintamalliin sekä asiakasosallisuuteen liittyviä aineistoja. Teoreettinen viitekehys ohjaa koko opinnäytetyöprosessia alusta loppuun tuoden vastauksia tutkittavaan ilmiöön.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkielma toteutettiin verkkopohjaisella kyselyllä, johon systeemisen toimintamallin työntekijät pääsivät vastaamaan. Kyselyyn osallistui yhteensä 7 systeemisen lastensuojelun toimintamallissa työskentelevää työntekijää. Tutkielmasta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Kyselystä saatujen tulosten perusteella vastaajat toivat esiin asioita, joista asiakkaat hyötyivät systeemisen toimintamallin kautta. Vastauksista ilmeni, että hyödyt liittyivät kuulluksi tulemiseen, muutostyöskentelyyn ja asiakkaan voimaantumiseen. Toimintamallin kehittymisen tueksi tarvitaan vastaajien mielestä vielä laajemmin perehdytystä toimintamallin käyttöön. Haasteet työskentelyssä liittyivät vastaajien mukaan ajanpuutteeseen ja siihen, ettei asiakkaita ehditty tavata riittävästi. Työntekijöiden mukaan asiakkailta saadun palautteen perusteella he olivat kokeneet systeemisen toimintamallin positiivisena ja vahvistavana asiana, jossa koettiin mahdollisuus laajempaan tukeen ja kuulluksi tulemiseen.
Asiasanat: Asiakasosallisuus, lasten ja nuorten osallisuus, Systeeminen toimintamalli, lastensuojelu