Varhaiskasvatusyksikön henkilöstön kokemuksia Tunnesäätelyn Tuki Varhaiskasvatuksessa -hankkeessa luodusta 4T-toimintamallista ammattiosaamisen kehittäjänä.
Tervo, Riikka (2021)
Tervo, Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313875
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda näkyväksi varhaiskasvatusympäristössä annettavan tunnetaitoihin liittyvän opetuksen ja tuen merkitystä. Opinnäyte toteutettiin vahvassa yhteistyössä Oulun yliopiston TunTuVa-hankkeen (Tunnesäätelyn Tuki Varhaiskasvatuksessa) ja Rovaniemen kaupungin varhaiskasvatusyksikön kanssa, jonka henkilöstö oli tutkimuksen kohderyhmänä. Opinnäytteen avulla etsittiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten päiväkodin henkilöstö arvioi tunnesäätelytaitojen vaikuttavan lapsen kehitykseen ja oppimiseen? Miten päiväkodin henkilöstö kokee TunTuVa-hankkeen vaikuttaneen ammattiosaamiseensa tunnetaitojen opettajina ja havaitsijoina? Opinnäytetyön viitekehys perustuu ajatuksiin oppimisen ja kehityksen sosiaalisesta rakenteesta, eli sosiokulttuuriseen katsontatapaan. Tunnetaidot ja niiden oppiminen nähdään liittyvän vahvasti osaksi sosiaalisten taitojen kehittymistä ja näin pääpaino opinnäytteessä on sosiaaliseen vuorovaikutukseen perustuvalla kasvatuksella.
Opinnäytetyö on metodologiselta luonteeltaan laadullinen ja toteutettu hyödyntäen kokemuksen tutkimiseen hyvin soveltuvaa fenomenologiaa. Fenomenologia pitää kokemusta suhteena, jonka osallisina ovat kokija, eli subjekti sekä kokemusten kohde, eli objekti. Opinnäytteessä tuodaan kokemussuhdetta näkyväksi ryhmähaastatteluissa saadun tutkimusaineiston ja teoriatiedon keskinäisen keskustelun avulla. Keskeisenä tuloksena oli henkilöstön yhteinen tahtotila opettaa tunnetaitoja ja jakaa ymmärrystä tunnetaitojen kokonaisvaltaisesta vaikuttavuudesta jo ennen TunTuVa-hankkeen koulutuksen alkamista. Koulutus lisäsi henkilöstön kykyä reflektoida omaa toimintaansa suhteessa tunnetaitoihin ja tunteiden kanssasäätelyyn sekä antoi heistä osalle lisää konkreettisia keinoja opettaa tunnetaitoja. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa työelämässä reflektioapuna ja yhteisen ymmärryksen kasvun tukena. Lisäksi tulokset julkaistaan TunTuVa-hankkeen toimesta.
Opinnäytetyö on metodologiselta luonteeltaan laadullinen ja toteutettu hyödyntäen kokemuksen tutkimiseen hyvin soveltuvaa fenomenologiaa. Fenomenologia pitää kokemusta suhteena, jonka osallisina ovat kokija, eli subjekti sekä kokemusten kohde, eli objekti. Opinnäytteessä tuodaan kokemussuhdetta näkyväksi ryhmähaastatteluissa saadun tutkimusaineiston ja teoriatiedon keskinäisen keskustelun avulla. Keskeisenä tuloksena oli henkilöstön yhteinen tahtotila opettaa tunnetaitoja ja jakaa ymmärrystä tunnetaitojen kokonaisvaltaisesta vaikuttavuudesta jo ennen TunTuVa-hankkeen koulutuksen alkamista. Koulutus lisäsi henkilöstön kykyä reflektoida omaa toimintaansa suhteessa tunnetaitoihin ja tunteiden kanssasäätelyyn sekä antoi heistä osalle lisää konkreettisia keinoja opettaa tunnetaitoja. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa työelämässä reflektioapuna ja yhteisen ymmärryksen kasvun tukena. Lisäksi tulokset julkaistaan TunTuVa-hankkeen toimesta.