Digitaalisen markkinoinnin viestintäsuunnitelma mikroyrittäjälle – Henkilöbrändäyksen näkökulma
Piironen, Emma (2021)
Piironen, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313951
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toimeksiantajalle toteutettu digitaalisen markkinoinnin viestintäsuunnitelma henkilöbrändäyksen näkökulmasta. Viestintäsuunnitelma keskittyi sosiaalisen median kanaviin ja yrityksen nettisivuihin. Työn toimeksiantajana on Jenni Hirsikangas, joka toimii yrityksessään Luovatoimisto Small Pinessa yksinyrittäjänä. Työn tavoitteena oli etsiä keinoja rakentaa yrittäjän henkilöbrändiä yrityksen viestinnän kautta ja auttaa tuottamaan säännöllistä markkinointia sosiaalisen median kanaviin.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Se koostettiin teoria-, havainnointi- ja toiminnallisista osuuksista. Teoriaosuus kokosi yhteen tiiviin, mutta kattavan selvityksen aihepiirin termeistä ja taustoista. Havainnointiosuudessa käytettiin menetelmänä benchmarkingia tuomaan työlle syvyyttä, ajankohtaisuutta ja käytäntöön liittävää näkökulmaa. Toiminnallinen osuus on valmis digitaalisen markkinoinnin viestintäsuunnitelma yrittäjälle. Työn teoriapohja koottiin alan kirjallisuuden ja internet-lähteiden avulla. Toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin lähdekirjallisuuden lisäksi myös tekijän omaa kokemusta sosiaalisesta mediasta.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajalle hyödylliseksi apuvälineeksi markkinoinnin ja viestinnän tueksi. Toiminnallinen osuus rakennettiin niin, että se on helposti sovellettavissa ja käytäntöön liitettävissä. Sen pääpaino on tästä syystä jo yrityksen käytössä olevissa kanavissa, eli Instagramissa, Facebookissa sekä verkkosivuissa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Se koostettiin teoria-, havainnointi- ja toiminnallisista osuuksista. Teoriaosuus kokosi yhteen tiiviin, mutta kattavan selvityksen aihepiirin termeistä ja taustoista. Havainnointiosuudessa käytettiin menetelmänä benchmarkingia tuomaan työlle syvyyttä, ajankohtaisuutta ja käytäntöön liittävää näkökulmaa. Toiminnallinen osuus on valmis digitaalisen markkinoinnin viestintäsuunnitelma yrittäjälle. Työn teoriapohja koottiin alan kirjallisuuden ja internet-lähteiden avulla. Toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin lähdekirjallisuuden lisäksi myös tekijän omaa kokemusta sosiaalisesta mediasta.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajalle hyödylliseksi apuvälineeksi markkinoinnin ja viestinnän tueksi. Toiminnallinen osuus rakennettiin niin, että se on helposti sovellettavissa ja käytäntöön liitettävissä. Sen pääpaino on tästä syystä jo yrityksen käytössä olevissa kanavissa, eli Instagramissa, Facebookissa sekä verkkosivuissa.