3D-hahmoanimaation luominen Blender-ohjelmalla
Lehtinen, Kalle (2021)
Lehtinen, Kalle
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313921
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen, miten toteuttaa 3D ympäristössä hahmoanimaatiota. Käsittelen animaation työvaiheita ja esitän asioita, joita animoidessa kannattaa ottaa huomioon. Olen havainnollistanut työvaiheiden tekoprosessia sekä omaa työskentelyäni kuvin.
Käytännön osuuteen käytin pohjana Juhani Taipaleen luomaa Haltiarutto 2D-animaatiolyhytelokuvaa, josta animoin noin kolmasosan 3D-animaatio tekniikalla. Animoimiseen käytin Blender- ja After Effects -ohjelmia. Opinnäytetyössäni käyttämiäni tekniikoita voi soveltaa myös muihin ohjelmiin.
Opinnäytetyöni kirjallisessa osuudessa käyn läpi, mitä menetelmiä käytin saadakseni hahmojen karaktäärin ja kontrastin erottumaan toisistaan liikkeen avulla. Suurimmaksi osaksi käytin omia aikaisempia kokemuksiani animaation saralta, mutta viittaan myös ammattilaisten ratkaisuihin ja käsityksiin animoimisesta. Opinnäytetyö on hyödyllinen niille, jotka suunnittelevat ja ovat kiinnostuneita hahmoanimaatiosta.
Käytännön osuuteen käytin pohjana Juhani Taipaleen luomaa Haltiarutto 2D-animaatiolyhytelokuvaa, josta animoin noin kolmasosan 3D-animaatio tekniikalla. Animoimiseen käytin Blender- ja After Effects -ohjelmia. Opinnäytetyössäni käyttämiäni tekniikoita voi soveltaa myös muihin ohjelmiin.
Opinnäytetyöni kirjallisessa osuudessa käyn läpi, mitä menetelmiä käytin saadakseni hahmojen karaktäärin ja kontrastin erottumaan toisistaan liikkeen avulla. Suurimmaksi osaksi käytin omia aikaisempia kokemuksiani animaation saralta, mutta viittaan myös ammattilaisten ratkaisuihin ja käsityksiin animoimisesta. Opinnäytetyö on hyödyllinen niille, jotka suunnittelevat ja ovat kiinnostuneita hahmoanimaatiosta.