Moduuliharjoittelumallin toiminta : sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia moduuliharjoittelusta ja opiskelijaohjauksesta
Laaksonen, Mira (2021)
Laaksonen, Mira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414286
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Laurean sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia opiskelijaohjauksesta moduuliharjoittelumallissa sekä kerätä tietoa moduuliharjoittelusta. Tutkimuksen kohteena oli erityisesti ohjaajien osaaminen ja ominaisuudet, moduulimallin kehittämistarpeet sekä moduulimallin oppimista edistävät ja estävät tekijät. Suomessa opiskelijamoduulia ei ole koskaan aikaisemmin toteutettu mielenterveyshoitotyön harjoitteluna.
Työn tarve lähti liikkeelle HUS:in Hyvinkään sairaalan Psykiatrian osaston pyrkimyksestä pilotoida opiskelijamoduulimallia mielenterveyshoitotyön harjoitteluna. Opiskelijamoduulimallista psykiatrisella osastolla on aikaisemmin tehty opinnäytetyö kirjallisuuskatsauksen muodossa Nea Pajalan toimesta vuonna 2019. Kirjallisuuskatsauksen myötä esiin nousi, että etenkin opiskelijoiden ohjaamisesta ja moduulimallista kaivattaisiin enemmän tietoa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee mm. opiskelijamoduulimallia sekä ohjausmenetelmiä. Lisäksi työssä sivutaan psykiatrisen osaston potilaskunnan ominaispiirteitä sekä mielenterveyshoitotyötä. Tässä opinnäytetyössä tietoa kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastateltavat sairaanhoitajaopiskelijat olivat suorittaneet hoitotyön harjoittelun opiskelijamoduulimallissa somatiikan puolella. Kerätylle aineistolle tehtiin sisällönanalyysi, josta keskeisiksi tuloksiksi nousi opiskelijoiden ja ohjaajien valintaan panostaminen. Ohjaajilta kaivataan moduulimalliin perehtyneisyyttä, halukkuutta ohjata opiskelijoita sekä opiskelijamyönteisyyttä.
Jatkossa moduulimallin opiskelijaohjaajat voisivat yrittää lisätä opiskelijoiden vastuuta heidän yksilöllisten tarpeidensa mukaan. Tutkimustulosten perusteella lienee tarpeellista antaa sairaanhoitajille lisää opiskelijaohjaus -koulutusta. Myös opiskelijaohjaajien määrän lisääminen opiskelijamoduulia kohden voisi olla hyödyllistä moduulimallin toimivuuden kannalta.
Työn tarve lähti liikkeelle HUS:in Hyvinkään sairaalan Psykiatrian osaston pyrkimyksestä pilotoida opiskelijamoduulimallia mielenterveyshoitotyön harjoitteluna. Opiskelijamoduulimallista psykiatrisella osastolla on aikaisemmin tehty opinnäytetyö kirjallisuuskatsauksen muodossa Nea Pajalan toimesta vuonna 2019. Kirjallisuuskatsauksen myötä esiin nousi, että etenkin opiskelijoiden ohjaamisesta ja moduulimallista kaivattaisiin enemmän tietoa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee mm. opiskelijamoduulimallia sekä ohjausmenetelmiä. Lisäksi työssä sivutaan psykiatrisen osaston potilaskunnan ominaispiirteitä sekä mielenterveyshoitotyötä. Tässä opinnäytetyössä tietoa kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastateltavat sairaanhoitajaopiskelijat olivat suorittaneet hoitotyön harjoittelun opiskelijamoduulimallissa somatiikan puolella. Kerätylle aineistolle tehtiin sisällönanalyysi, josta keskeisiksi tuloksiksi nousi opiskelijoiden ja ohjaajien valintaan panostaminen. Ohjaajilta kaivataan moduulimalliin perehtyneisyyttä, halukkuutta ohjata opiskelijoita sekä opiskelijamyönteisyyttä.
Jatkossa moduulimallin opiskelijaohjaajat voisivat yrittää lisätä opiskelijoiden vastuuta heidän yksilöllisten tarpeidensa mukaan. Tutkimustulosten perusteella lienee tarpeellista antaa sairaanhoitajille lisää opiskelijaohjaus -koulutusta. Myös opiskelijaohjaajien määrän lisääminen opiskelijamoduulia kohden voisi olla hyödyllistä moduulimallin toimivuuden kannalta.