Kotikansainvälistymisprosessin mallintaminen pohjoiskarjalaisessa organisaatiossa
Hayrabedian, Ara (2021)
Hayrabedian, Ara
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060514471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060514471
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää prosessia, jolla saadaan pohjoiskarjalaisten yritysten kotikansainvälistymistä tuettua vaihto-opiskelijoiden työelämässä oppimisen jaksoja hyödyntäen. Tämä edellyttää, että oppimisen jaksot toteutuvat laadukkaasti ja onnistuneesti.
Kehittämistehtävässä käytettiin teemahaastattelua ja kokemusperäistä tietoa. Tutkittiin suomalaiseen ammatilliseen työelämässä oppimiseen ja etsittiin yhtäläisyyksiä vaihto-opiskelijan harjoitusjakson vaiheisiin. Vaihto-opiskelijan harjoitusjakson prosessista haastateltiin kolmea pohjoiskarjalaista yritystä, joilla oli kokemusta vaihto-opiskelijoista. Prosessin tutkimisesta ja yritysten haastatteluista havaittiin, että prosessissa oli toiminnallisia puutteita ja osapuolten odotukset eivät aina kohdanneet. Havaintoja tehtiin myös kieli- ja kommunikointitaitoon, asenteisiin sekä kulttuuritietoisuuteen liittyvistä haasteista.
Kehittämistyössä tehtiin parannusehdotuksia uudistetulla prosessilla Training Goes Global – TGG 1.0, jossa yritys ja sen työyhteisö ovat keskeisessä roolissa. Uudessa prosessissa kulttuurien merkitys korostuu, ja se muodostaa tärkeää osaa vaihto-opiskelijan harjoitusjaksoa. Työpaikan ilmapiiri ja asenteet muuttuvat myönteisemmäksi ja ennakkoluulottomaksi sekä työyhteisön kulttuuriosaaminen lisääntyy. Vaihto-opiskelijan harjoitusjakson uudella prosessilla Riveria tukee pohjoiskarjalaisten yritysten kansainvälistymistä sekä tarjoaa niille mahdollisuuksia verkostoitua kansainvälisten yritysten kanssa.
Kehittämistehtävässä käytettiin teemahaastattelua ja kokemusperäistä tietoa. Tutkittiin suomalaiseen ammatilliseen työelämässä oppimiseen ja etsittiin yhtäläisyyksiä vaihto-opiskelijan harjoitusjakson vaiheisiin. Vaihto-opiskelijan harjoitusjakson prosessista haastateltiin kolmea pohjoiskarjalaista yritystä, joilla oli kokemusta vaihto-opiskelijoista. Prosessin tutkimisesta ja yritysten haastatteluista havaittiin, että prosessissa oli toiminnallisia puutteita ja osapuolten odotukset eivät aina kohdanneet. Havaintoja tehtiin myös kieli- ja kommunikointitaitoon, asenteisiin sekä kulttuuritietoisuuteen liittyvistä haasteista.
Kehittämistyössä tehtiin parannusehdotuksia uudistetulla prosessilla Training Goes Global – TGG 1.0, jossa yritys ja sen työyhteisö ovat keskeisessä roolissa. Uudessa prosessissa kulttuurien merkitys korostuu, ja se muodostaa tärkeää osaa vaihto-opiskelijan harjoitusjaksoa. Työpaikan ilmapiiri ja asenteet muuttuvat myönteisemmäksi ja ennakkoluulottomaksi sekä työyhteisön kulttuuriosaaminen lisääntyy. Vaihto-opiskelijan harjoitusjakson uudella prosessilla Riveria tukee pohjoiskarjalaisten yritysten kansainvälistymistä sekä tarjoaa niille mahdollisuuksia verkostoitua kansainvälisten yritysten kanssa.