Autonomisesti peliä pelaavan ohjelman suunnittelu ja toteutus
Hietala, Tomi (2021)
Hietala, Tomi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714749
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunnitellaan ja toteutetaan autonomisesti peliä pelaava ohjelma. Ohjelma toteutettiin peliin nimeltään MapleStory. MapleStory on sivulta kuvattu 2D-tasohyppelypeli. Eettisistä syistä suunnittelu ja toteutus keskittyi pelin päivitykseen numero 83, jota pyöritetään paikallisella pelipalvelimella. Päivitys on jo yli kymmen vuotta vanha eikä se ole enää virallisesti käytössä. Ohjelman tarkoituksena on, että se liikuttaa pelihahmoa, jonka kontrolloinnista pelaaja vastaa yleensä itse. Hahmon liikuttaminen onnistuu normaalisti vain yhdessä peli-ikkunassa, sillä pelisovellus vaatii aitoja näppäimistön syötteitä hahmon liikuttamiseen. Tämän vuoksi haasteeksi otettiin myös hahmon liikuttaminen samanaikaisesti yhden tietokoneen useassa eri peli-ikkunassa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi ohjelma, joka osaa pelata peliä itsenäisesti. Ohjelmalle saatiin toteutettua opinnäytetyössä asetetut toiminnallisuusvaatimukset