Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vanhempien näkemyksiä ekososiaalisesta sivistyksestä päiväkodin arjessa

Ruponen, Elina (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö.pdf (635.2Kt)
Lataukset: 


Ruponen, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414424
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vanhempien ja päiväkodin näkemyksiä ekososiaalisesta sivistyksestä ja siihen liittyvästä dialogisen vuorovaikutuksen tärkeydestä. Lisäksi haluttiin selvittää vanhemmilta ja päiväkodin johtajalta nousevia kehittämisideoita ekososiaalisen sivistyksen näkökulmasta luontopainotteisessa päiväkodissa. Tutkimuksen työelämäkumppanina toimi hämeenlinnalainen yksityinen päiväkoti.

Tietoperustassa tarkasteltiin ympäristössä oppimista ja sitä kautta ekososiaalisen sivistyksen sekä dialogisen vuorovaikutuksen teoriaa. Erityisesti avattiin ekososiaalisen sivistyksen käsitettä sekä siihen liittyviä ympäristön ja dialogisen vuorovaikutuksen teemoja.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistuivat vanhemmat sekä päiväkodin johtaja. Aineistoa analysoitiin teemoittelua hyödyntäen ja sen avulla saatiin haastatteluaineistosta nostettua esiin olennaisia teemoja.

Tutkimustulosten mukaan vanhemmat ja päiväkodin johtaja kokevat ekososiaalisen sivistyksen koostuvan kolmesta eri osa-alueesta sekä yhdestä erityisesti dialogiseen vuorovaikutukseen keskittyvästä osa-alueesta. Nämä osa-alueet olivat avoin ja luottamuksellinen vuorovaikutus, riippuvai-suus toisista ihmistä ja ympäristöstämme, vastuullisuus ja kohtuullisuus sekä päiväkodin merkitys ekososiaalisen sivistyksen edistämisessä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vanhemmat näkevät ekososiaalisen sivistyksen ja siihen liittyvän dialogisen vuorovaikutuksen olevan tärkeä osa päiväkodin toimintaa, jossa yhteistyö on kaiken perustana. Opinnäytetyö on hyödyllinen toimeksiantajana toimineelle päiväkodille mutta myös muille varhaiskasvattajille, sillä kaikille ekososiaalinen sivistys ei ole käsitteenä tuttu.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste