Yrityksen työyhteisöviestinnän kehittäminen
Seppänen, Sanja (2021)
Seppänen, Sanja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614530
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia yrityksen työyhteisöviestinnälle. Toimeksiantajayrityksenä toimi pääkaupunkiseudulla sijaitseva ravintola-alan yritys, josta käytettiin nimeä yritys X. Opinnäytetyön tarkoituksena oli, että toimeksiantajayritys voisi kehittämisehdotuksien avulla kehittää työyhteisöviestintää vastaamaan paremmin työntekijöiden toiveisiin ja lisätä työntekijöiden tyytyväisyyttä työyhteisöviestintään.
Teoreettinen viitekehys määrittää työyhteisöviestinnän käsitettä, johon kuuluu osa-alueina myös erilaiset viestintäkanavat sekä viestintäjohtaminen. Teoreettinen viitekehys avaa myös työyhteisöviestinnän yleisimpiä haasteita sekä sitä, millaisia vaikutuksia viestinnällä on työntekijöihin.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla yrityksen koko henkilöstöltä. Kyselyn avulla selvitettiin henkilöstön mielipiteitä työyhteisöviestinnän eri osa-alueista, joita olivat työyhteisön ilmapiiri, yhteistyön toimivuus, työntekijöiden osallistaminen yrityksen asioihin, palautteen huomiointi sekä ennakoiva muutoksista tiedottaminen ja niihin perehdyttäminen.
Kyselyn tuloksista selvisi, mitä työyhteisöviestinnän osa-alueita työntekijät pitivät tärkeimpinä kehityskohteina. Tärkeimpiä kehityskohteita kyselyn tulosten perusteella olivat viestinnän määrä ja säännöllisyys sekä työntekijöiden osallistaminen yrityksen päätöksentekoon. Kehittämisehdotuksia olivat säännöllinen viikko- tai kuukausitiedote, josta selviäisi yrityksen nykytilanne sekä tulevaisuuden suunnitelmat tietylle ajanjaksolle sekä koko henkilöstölle avoimen keskustelutilaisuuden järjestäminen.
Teoreettinen viitekehys määrittää työyhteisöviestinnän käsitettä, johon kuuluu osa-alueina myös erilaiset viestintäkanavat sekä viestintäjohtaminen. Teoreettinen viitekehys avaa myös työyhteisöviestinnän yleisimpiä haasteita sekä sitä, millaisia vaikutuksia viestinnällä on työntekijöihin.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla yrityksen koko henkilöstöltä. Kyselyn avulla selvitettiin henkilöstön mielipiteitä työyhteisöviestinnän eri osa-alueista, joita olivat työyhteisön ilmapiiri, yhteistyön toimivuus, työntekijöiden osallistaminen yrityksen asioihin, palautteen huomiointi sekä ennakoiva muutoksista tiedottaminen ja niihin perehdyttäminen.
Kyselyn tuloksista selvisi, mitä työyhteisöviestinnän osa-alueita työntekijät pitivät tärkeimpinä kehityskohteina. Tärkeimpiä kehityskohteita kyselyn tulosten perusteella olivat viestinnän määrä ja säännöllisyys sekä työntekijöiden osallistaminen yrityksen päätöksentekoon. Kehittämisehdotuksia olivat säännöllinen viikko- tai kuukausitiedote, josta selviäisi yrityksen nykytilanne sekä tulevaisuuden suunnitelmat tietylle ajanjaksolle sekä koko henkilöstölle avoimen keskustelutilaisuuden järjestäminen.