Paineluelvytysosaaminen Laureasssa perusopintojen alussa
Rainio, Tomi (2021)
Rainio, Tomi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614546
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Porvoon Laurean opintojen alkuvaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden elvytysosaamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa ammattikorkeakoululle opetuksen suunnittelua varten. Opinnäytetyön kyselytutkimus ja toiminnallinen osuus toteutettiin huhtikuussa 2021. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten paineluelvytys toteutuu ja mitä haasteita paineluelvytyksessä oli. Opinnäytetyö tuotettiin Porvoon Laurea ammattikorkeakoululle.
Opinnäytetyön keskeisiä aihealueita olivat elvytysosaaminen, elvytykseen johtaneet syyt, maallikon elvytysosaaminen, painelu-puhalluselvytyksen toteuttaminen, painelu-puhalluselvytyksen lopettaminen ja elvytyksestä pidättäytyminen. Keskeisenä aihealueena oli lisäksi sairaanhoitajan osaaminen, sairaanhoitajan osaamisen varmentaminen ja sairaanhoitajaopiskelijan osaamisvaatimukset. Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen ja sen lisäksi siinä oli toiminnallinen osuus.
Suurin osa opiskelijoista arvioi omia tietojaan ja taitojaan painelu- ja puhalluselvytyksestä kohtalaiseksi tai hyväksi. Kyselytutkimuksen mukaan opiskelijoilla oli kuitenkin suuria puutteita elvytystoimien aloittamiseen liittyvässä päätöksenteossa. Opiskelijoilla oli lisäksi suuria puutteita tiedoissa koskien paineluelvytyksen oikeaa taajuutta sekä oikeaa painelusyvyyttä. Toiminnallisessa osuudessa paineluelvytyksen näyttötilanteessa oikeaa painelutaajuutta käytti vajaa puolet opiskelijoista. Oikeaa painelusyvyyttä käytti 74,75 % kaikista näyttötilanteessa olleista opiskelijoista.
Jatkossa opetuksen suunnittelua voisi kehittää kartoittamalla opintojen alkuvaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden lähtötasoa ensiapuosaamisessa ja sen perusteella suunnitella ammattikorkeakoulun ensiapukoulutuksen sisältöä. Jatkotutkimusaiheena voisi tutkia opintojen alkuvaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden ensiapuosaamisen kehittymistä sairaanhoitajaopintojen aikana.
Asiasanat: paineluelvytys, elvytysosaaminen, sairaanhoitajaopiskelijan osaamisvaatimukset
Opinnäytetyön keskeisiä aihealueita olivat elvytysosaaminen, elvytykseen johtaneet syyt, maallikon elvytysosaaminen, painelu-puhalluselvytyksen toteuttaminen, painelu-puhalluselvytyksen lopettaminen ja elvytyksestä pidättäytyminen. Keskeisenä aihealueena oli lisäksi sairaanhoitajan osaaminen, sairaanhoitajan osaamisen varmentaminen ja sairaanhoitajaopiskelijan osaamisvaatimukset. Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen ja sen lisäksi siinä oli toiminnallinen osuus.
Suurin osa opiskelijoista arvioi omia tietojaan ja taitojaan painelu- ja puhalluselvytyksestä kohtalaiseksi tai hyväksi. Kyselytutkimuksen mukaan opiskelijoilla oli kuitenkin suuria puutteita elvytystoimien aloittamiseen liittyvässä päätöksenteossa. Opiskelijoilla oli lisäksi suuria puutteita tiedoissa koskien paineluelvytyksen oikeaa taajuutta sekä oikeaa painelusyvyyttä. Toiminnallisessa osuudessa paineluelvytyksen näyttötilanteessa oikeaa painelutaajuutta käytti vajaa puolet opiskelijoista. Oikeaa painelusyvyyttä käytti 74,75 % kaikista näyttötilanteessa olleista opiskelijoista.
Jatkossa opetuksen suunnittelua voisi kehittää kartoittamalla opintojen alkuvaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden lähtötasoa ensiapuosaamisessa ja sen perusteella suunnitella ammattikorkeakoulun ensiapukoulutuksen sisältöä. Jatkotutkimusaiheena voisi tutkia opintojen alkuvaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden ensiapuosaamisen kehittymistä sairaanhoitajaopintojen aikana.
Asiasanat: paineluelvytys, elvytysosaaminen, sairaanhoitajaopiskelijan osaamisvaatimukset