Avaimeton kotihoito -palvelun riskienhallinta
Biese, Niklas (2021)
Biese, Niklas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714673
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tunnistaa Avaimeton kotihoito – palvelun riskit, luokitella ne sekä tehdä esitys jatkuvan riskienhallintaprosessin toteuttamisesta. Toimeksiantaja on palvelun kotihoito-organisaatioille tuottava Tunstall Oy.
Opinnäytetyötä tehdessä käytiin tarkasti läpi palvelun nykytila sekä siinä käytetyt eri riskienhallintatavat. Toimeksiantajalla ei ollut dokumentoitua riskienhallintaprosessia, mistä johtuen eri ihmiset eivät välttämättä käsitelleet ja ratkaisseet ilmenneitä ongelmia samalla tavoin. Myös ratkaisujen dokumentoinnissa oli puutteita. Ongelmat saatiin ratkaistua, koska työntekijät olivat kokeneita, mutta jokainen teki työtään hieman eri tavoin, koska yhteisiä toimintatapoja ei ollut sovittu. Näitä erilaisia käytäntöjä korjaamaan tehtiin opinnäytetyössä selkeä ja yksityiskohtainen suositus tulevaisuudessa käytettävästä riskienhallintamallista. Malli oli kattava, mutta soveltui silti hyvin pienellekin yritykselle.
Viitekehyksenä käytettiin riskienhallinnan standardia SFS-ISO 31000:2018. Lisäksi käytettiin Valtionvarainministeriön julkaisemaa VAHTI 22/2017 Ohje riskienhallintaan -ohjeistusta. Soveltuvin osin teoreettista viitekehitystä laajennettiin muuhun riskienhallintakirjallisuuteen ja -ohjeistukseen. Riskienhallinan standardi oli monipuolinen ja kattava ja VAHTI ohjeistuksessa oli mukana hyviä käytänteitä ja esimerkkejä, miten riskienhallintaa voidaan tehokkaasti toteuttaa.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena läheisessä yhteistyössä toimeksiantajan palveluorganisaation kanssa. Lisäksi haastateltiin lukkoliikkeiden ja kotihoito-organisaatioiden edustajia. Tunstall Oy:n palvelupäälliköiden kanssa käytiin useita keskusteluja, joilla varmistuttiin siitä, että tehdyt tulkinnat olivat oikeita. Haastattelut tehtiin pandemiasta johtuen etähaastatteluina. Samasta syystä käyttäjien tapaaminen jäi toteutumatta, tätä paikattiin osallistumalla Tunstall Oy:n ja käyttäjien esimiesten välisiin etäpalavereihin, joissa oli mahdollista esittää rajattu määrä kysymyksiä ja varmistua tulosten oikeellisuudesta.
Työn tuloksena tunnistettiin Avaimeton kotihoito -palvelun riskit. Riskejä oli 18 kappaletta. Riskit luokiteltiin organisaatiotasoittain strategisiin, operatiivisiin ja sidosryhmiin liittyviin riskeihin. Kaikille tunnistetuille riskeille tehtiin vaikutusarviointi jakaen ne kriittisiin, seurattaviin ja ei välittömiä toimenpiteitä vaativiin riskeihin. Myös riskien oikeellisuudesta ja vaikutusten arvioinneista käytiin erikseen keskustelua Tunstall Oy:n palvelupäälliköiden ja palvelujohtajan kanssa.
Työn lopputuloksena Tunstall Oy sai toimeksiannon mukaisesti puolueettoman, ulkopuolisen näkemyksen Avaimeton kotihoito -palvelun riskienhallinnan nykytilasta sekä suosituksen, miten yrityksen pitäisi riskienhallinta tulevaisuudessa hoitaa ja dokumentoida. Tärkeänä kehittämisehdotuksena kirjattiin tarve paremmin ennakoida riskienhallinnassa tulevaisuudessa tapahtuvia muutoksia. Myös Tunstall Oy:ssä oltiin sitä mieltä, että ennakointi vähentää työtaakkaa myöhemmin, koska riskejä on voitu eliminoida, pienentää ja ratkaista ennen kuin tilanne on akuutti.
Opinnäytetyötä tehdessä käytiin tarkasti läpi palvelun nykytila sekä siinä käytetyt eri riskienhallintatavat. Toimeksiantajalla ei ollut dokumentoitua riskienhallintaprosessia, mistä johtuen eri ihmiset eivät välttämättä käsitelleet ja ratkaisseet ilmenneitä ongelmia samalla tavoin. Myös ratkaisujen dokumentoinnissa oli puutteita. Ongelmat saatiin ratkaistua, koska työntekijät olivat kokeneita, mutta jokainen teki työtään hieman eri tavoin, koska yhteisiä toimintatapoja ei ollut sovittu. Näitä erilaisia käytäntöjä korjaamaan tehtiin opinnäytetyössä selkeä ja yksityiskohtainen suositus tulevaisuudessa käytettävästä riskienhallintamallista. Malli oli kattava, mutta soveltui silti hyvin pienellekin yritykselle.
Viitekehyksenä käytettiin riskienhallinnan standardia SFS-ISO 31000:2018. Lisäksi käytettiin Valtionvarainministeriön julkaisemaa VAHTI 22/2017 Ohje riskienhallintaan -ohjeistusta. Soveltuvin osin teoreettista viitekehitystä laajennettiin muuhun riskienhallintakirjallisuuteen ja -ohjeistukseen. Riskienhallinan standardi oli monipuolinen ja kattava ja VAHTI ohjeistuksessa oli mukana hyviä käytänteitä ja esimerkkejä, miten riskienhallintaa voidaan tehokkaasti toteuttaa.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena läheisessä yhteistyössä toimeksiantajan palveluorganisaation kanssa. Lisäksi haastateltiin lukkoliikkeiden ja kotihoito-organisaatioiden edustajia. Tunstall Oy:n palvelupäälliköiden kanssa käytiin useita keskusteluja, joilla varmistuttiin siitä, että tehdyt tulkinnat olivat oikeita. Haastattelut tehtiin pandemiasta johtuen etähaastatteluina. Samasta syystä käyttäjien tapaaminen jäi toteutumatta, tätä paikattiin osallistumalla Tunstall Oy:n ja käyttäjien esimiesten välisiin etäpalavereihin, joissa oli mahdollista esittää rajattu määrä kysymyksiä ja varmistua tulosten oikeellisuudesta.
Työn tuloksena tunnistettiin Avaimeton kotihoito -palvelun riskit. Riskejä oli 18 kappaletta. Riskit luokiteltiin organisaatiotasoittain strategisiin, operatiivisiin ja sidosryhmiin liittyviin riskeihin. Kaikille tunnistetuille riskeille tehtiin vaikutusarviointi jakaen ne kriittisiin, seurattaviin ja ei välittömiä toimenpiteitä vaativiin riskeihin. Myös riskien oikeellisuudesta ja vaikutusten arvioinneista käytiin erikseen keskustelua Tunstall Oy:n palvelupäälliköiden ja palvelujohtajan kanssa.
Työn lopputuloksena Tunstall Oy sai toimeksiannon mukaisesti puolueettoman, ulkopuolisen näkemyksen Avaimeton kotihoito -palvelun riskienhallinnan nykytilasta sekä suosituksen, miten yrityksen pitäisi riskienhallinta tulevaisuudessa hoitaa ja dokumentoida. Tärkeänä kehittämisehdotuksena kirjattiin tarve paremmin ennakoida riskienhallinnassa tulevaisuudessa tapahtuvia muutoksia. Myös Tunstall Oy:ssä oltiin sitä mieltä, että ennakointi vähentää työtaakkaa myöhemmin, koska riskejä on voitu eliminoida, pienentää ja ratkaista ennen kuin tilanne on akuutti.