Digitaalisen markkinoinnin kehittämissuunnitelma rakennusalan B2B-yritykselle
Intovuori, Rosa (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Intovuori, Rosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714670
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä digitaalisen markkinoinnin kehittämissuunnitelma Rakennus Kurre Oy:lle, jonka asiakkaita ovat pääsääntöisesti muut yritykset. Tavoitteena oli luoda yritykselle mahdollisimman kattava ja personoitu sosiaalisen median strategia sekä antaa monipuolisia kehitysehdotuksia yrityksen nettisivujen uudistamiseen.
Rakennus Kurre Oy on rakennusalan yritys, joka toimii pääurakoitsijana erityisesti linjasaneerauskohteissa Turun seudulla. Yrityksellä ei ole entuudestaan käytössä mitään sosiaalisen median kanavaa, eikä sen nettisivut lähtötilanteessa olleet yrityksen omassa hallinnassa tai muutenkaan kovin asiakaslähtöisesti toteutetut. Yrityksen tavoitteina opinnäytetyölle oli liiketoiminnan kasvattaminen ja kehittäminen, tunnettuuden ja helposti lähestyttävyyden parantaminen sekä kilpailijoista erottuminen, kuin myös yritysmielikuvan rakentaminen.
Opinnäytetyön tietoperustan pääpaino oli digitaalisessa markkinoinnissa ja markkinointiviestinnässä sekä sosiaalisessa mediassa. Digitaalisen markkinoinnin ja markkinointiviestinnän osa-alueita käsiteltiin laajasti, jotta saatiin mahdollisimman hyvä kokonaiskuva siitä, mitä kaikkea digitaalinen markkinointi pitää sisällään ja mistä kaikesta se koostuu. Sosiaalisen median luvussa painotettiin erityisesti sitä, miksi yrityksen pitää olla sosiaalisessa mediassa sekä selvennettiin, mitä sisältömarkkinointi on ja kuinka sosiaalisen median strategia luodaan. Tietoperustassa painotettiin erityisesti pienyritysten ja rakennusalan markkinointia.
Sosiaalisen median sisältöstrategian luomisen ja nettisivujen kehitysehdotusten tueksi laadittiin kilpailija-analyysi toimeksiantajan kilpailijoista sekä tehtiin haastattelu toimeksiantajan asiakkaille. Näillä tiedonhankintamenetelmillä sekä yrityksen tarpeisiin kohdistetulla tietoperustalla saatiin luotua somestrategiasta ja nettisivuehdotuksista personoidut ja hyvin perustellut, jotka palvelevat toimeksiantajaa ja sen tavoitteita kokonaisvaltaisesti. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja siitä saatuja tuloksia sekä siinä käytettyjä menetelmiä voidaan soveltaen hyödyntää myös muiden pienyritysten markkinoinnissa, erityisesti rakennusalan.
Rakennus Kurre Oy on rakennusalan yritys, joka toimii pääurakoitsijana erityisesti linjasaneerauskohteissa Turun seudulla. Yrityksellä ei ole entuudestaan käytössä mitään sosiaalisen median kanavaa, eikä sen nettisivut lähtötilanteessa olleet yrityksen omassa hallinnassa tai muutenkaan kovin asiakaslähtöisesti toteutetut. Yrityksen tavoitteina opinnäytetyölle oli liiketoiminnan kasvattaminen ja kehittäminen, tunnettuuden ja helposti lähestyttävyyden parantaminen sekä kilpailijoista erottuminen, kuin myös yritysmielikuvan rakentaminen.
Opinnäytetyön tietoperustan pääpaino oli digitaalisessa markkinoinnissa ja markkinointiviestinnässä sekä sosiaalisessa mediassa. Digitaalisen markkinoinnin ja markkinointiviestinnän osa-alueita käsiteltiin laajasti, jotta saatiin mahdollisimman hyvä kokonaiskuva siitä, mitä kaikkea digitaalinen markkinointi pitää sisällään ja mistä kaikesta se koostuu. Sosiaalisen median luvussa painotettiin erityisesti sitä, miksi yrityksen pitää olla sosiaalisessa mediassa sekä selvennettiin, mitä sisältömarkkinointi on ja kuinka sosiaalisen median strategia luodaan. Tietoperustassa painotettiin erityisesti pienyritysten ja rakennusalan markkinointia.
Sosiaalisen median sisältöstrategian luomisen ja nettisivujen kehitysehdotusten tueksi laadittiin kilpailija-analyysi toimeksiantajan kilpailijoista sekä tehtiin haastattelu toimeksiantajan asiakkaille. Näillä tiedonhankintamenetelmillä sekä yrityksen tarpeisiin kohdistetulla tietoperustalla saatiin luotua somestrategiasta ja nettisivuehdotuksista personoidut ja hyvin perustellut, jotka palvelevat toimeksiantajaa ja sen tavoitteita kokonaisvaltaisesti. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja siitä saatuja tuloksia sekä siinä käytettyjä menetelmiä voidaan soveltaen hyödyntää myös muiden pienyritysten markkinoinnissa, erityisesti rakennusalan.