Virtuaalitapahtuman markkinointikampanjan suunnittelu Facebookiin : Case Helsingin kiinalainen uusivuosi
Humaljoki, Kerttu (2021)
Humaljoki, Kerttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714695
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Helsingin tapahtumasäätiö. Tarkoituksena oli tutkia tapah-tuman sisäistä ja ulkoista toimintaympäristöä, syventyä kohderyhmään internet-kyselyn voi-min sekä vertailla muiden vastaavien tapahtumien Facebook-markkinointia. Kehittämistehtä-vä oli luoda näiden tietojen pohjalta markkinointikampanja, jonka avulla toimeksiantaja pys-tyy kehittämään sosiaalisen median verkostojaan ja markkinoida tapahtumiaan kannattavasti.
Opinnäytetyön viitekehyksen ydinkäsite on markkinointi, jota tarkastellaan sosiaalisen medi-an ja virtuaalitapahtuman kannalta. Sosiaalisen median suhteen tarkastellaan erityisesti Fa-cebookia ja sen markkinointiominaisuuksia, sillä Facebook on opinnäytetyön markkinointika-nava.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin teemahaastattelusta johdettuja lähtökohta-analyyseja, internet-kyselyä ja net scoutingia. Menetelmien pohjalta tehtiin virtuaalitapah-tuman markkinointikampanjasuunnitelma, jonka sisältö johdettiin kyselyn tuloksista. Kam-panjan aikataulu perustui net scoutingin tuloksiin, joista saatiin myös hyödyllistä tietoa Fa-cebook-kanavien käytöstä markkinoinnissa. Teemahaastattelun avulla tutkittiin yrityksen toimintaympäristöä.
Opinnäytetyön tuotoksena oli markkinointikampanjasuunnitelma. Se sisälsi seuraavat osa-alueet; tapahtuman nykytilanne ja sisältö, kanavat, kohdeyleisö ja markkinoinnin sisältö.
Opinnäytetyön viitekehyksen ydinkäsite on markkinointi, jota tarkastellaan sosiaalisen medi-an ja virtuaalitapahtuman kannalta. Sosiaalisen median suhteen tarkastellaan erityisesti Fa-cebookia ja sen markkinointiominaisuuksia, sillä Facebook on opinnäytetyön markkinointika-nava.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin teemahaastattelusta johdettuja lähtökohta-analyyseja, internet-kyselyä ja net scoutingia. Menetelmien pohjalta tehtiin virtuaalitapah-tuman markkinointikampanjasuunnitelma, jonka sisältö johdettiin kyselyn tuloksista. Kam-panjan aikataulu perustui net scoutingin tuloksiin, joista saatiin myös hyödyllistä tietoa Fa-cebook-kanavien käytöstä markkinoinnissa. Teemahaastattelun avulla tutkittiin yrityksen toimintaympäristöä.
Opinnäytetyön tuotoksena oli markkinointikampanjasuunnitelma. Se sisälsi seuraavat osa-alueet; tapahtuman nykytilanne ja sisältö, kanavat, kohdeyleisö ja markkinoinnin sisältö.