Positiivisen pedagogiikan löytöretki varhaiskasvatuksen opettajana
Leino, Mira (2021)
Leino, Mira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714736
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja syventää ammattitaitoa varhaiskasvatuksen opettajan työssä sekä lisätä positiivisen pedagogiikan menetelmien käyttöä varhaiskasvatusympäristössä. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Hyvinkään kaupunki. Opinnäytetyö tehtiin päiväkirjamuotoisena toteutuksena (PONT), jossa raportointia kirjoitettiin kymmenen viikon aikajaksolta joka viikolle asetetun teeman tai tavoitteen pohjalta. Viikkoanalyysissä reflektoitiin, mitä havaintoja ja kehittymistä viikon aikana tapahtui ja teoriatiedon kautta analysoitiin opittua. Opinnäytetyö kehitti kirjoittajan omaa ammatti-identiteettiä ja positiivisen pedagogiikan menetelmäosaamista. Toimeksiantajan tarpeesta ilmennyt positiivisen pedagogiikan juurruttaminen vahvemmin työyhteisöön ja yksikön toimintakulttuuriin kehittyi. Pohjaa tälle luotiin jatkuvan kollegiaalisen reflektoinnin kautta.
Opinnäytetyön kautta kirjoittaja pystyi kehittämään omaa ammattitaitoaan positiivisen pedagogiikan osaajana ja yleisesti varhaiskasvatuksen opettajan työssä. Kirjoittajan ymmärrys laajeni positiivisen pedagogiikan käsitteestä ja menetelmällisyydestä sekä syveni päivittäisen analysoinnin ja konkreettisen työn ohessa. Toimeksiantajalla oli aito tarve positiivisen pedagogiikan lisäämiseen ja juurruttamiseen työyhteisössä, jolle koettiin saaneen vastinetta opinnäytetyön prosessin aikana. Kehittämiskohteita ja tulevaa jatkotyöskentelyä reflektoitiin opinnäytetyön aikana. Opinnäytetyön anti työyhteisölle oli jatkumoa yksikön aiemmalle positiivisen pedagogiikan kehittämistyölle. Toimeksiantaja sai opinnäytetyön ja sitä edeltäneen kehittämistehtävän kautta lukuisia ideoita positiivisen pedagogiikan lisäämiseen työyhteisössä ja kasvattajien työtavoissa. Toimeksiantaja antoi palautteen opinnäytetyöstä, jonka pohjalta jatketaan varhaiskasvatusyksikön kehittämiskohteiden pohtimista etenkin positiivisen pedagogiikan näkökulmasta.
Opinnäytetyön kautta kirjoittaja pystyi kehittämään omaa ammattitaitoaan positiivisen pedagogiikan osaajana ja yleisesti varhaiskasvatuksen opettajan työssä. Kirjoittajan ymmärrys laajeni positiivisen pedagogiikan käsitteestä ja menetelmällisyydestä sekä syveni päivittäisen analysoinnin ja konkreettisen työn ohessa. Toimeksiantajalla oli aito tarve positiivisen pedagogiikan lisäämiseen ja juurruttamiseen työyhteisössä, jolle koettiin saaneen vastinetta opinnäytetyön prosessin aikana. Kehittämiskohteita ja tulevaa jatkotyöskentelyä reflektoitiin opinnäytetyön aikana. Opinnäytetyön anti työyhteisölle oli jatkumoa yksikön aiemmalle positiivisen pedagogiikan kehittämistyölle. Toimeksiantaja sai opinnäytetyön ja sitä edeltäneen kehittämistehtävän kautta lukuisia ideoita positiivisen pedagogiikan lisäämiseen työyhteisössä ja kasvattajien työtavoissa. Toimeksiantaja antoi palautteen opinnäytetyöstä, jonka pohjalta jatketaan varhaiskasvatusyksikön kehittämiskohteiden pohtimista etenkin positiivisen pedagogiikan näkökulmasta.