Laajennetun todellisuuden teknologia etätyöskentelyn tukena
Haikara, Tero (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714771
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on kuvata laajennetun todellisuuden, eli ”extended reality” (XR) teknologi-oiden käyttömahdollisuuksia etätyöskentelyn tukena. XR on yläkäsite, jonka alle kuuluu käsitteet ”Virtual Reality”, ”Augumented Reality” sekä ”Mixed Reality”, eli virtuaalitodellisuus, lisätty to-dellisuus sekä yhdistetty todellisuus. Opinnäytetyön tarkoitus on kuvata sitä, miten erilaisia XR-teknologioita käytetään laajamittaisesti tehostamaan oppimista. Opinnäytetyö tuottaa tärkeitä työ-kaluja toimeksiantajalle, eli Yhdessä lisää yritteliäisyyttä – YLY -hankkeelle, joka pyrkii vahvista-maan opiskelijoiden ja opetushenkilöstön työelämätuntemusta. Opinnäytetyöstä on hyötyä myös monelle liike-elämän toiminnolle, joissa ollaan vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa.
Opinnäytetyön tietoperusta antaa kirjallisuuden kautta perustiedot siitä mitä ihmisten välinen vuo-rovaikutus on, sekä miten tätä voidaan toteuttaa XR-teknologioiden avulla. Tietoperusta nojaa toisaalta ihmisten vuorovaikutuksen perusteisiin, kuten nonverbaalisen viestinnän eri osa-alueisiin, mutta myös akateemiseen tutkimukseen VR-kokemusten vaikutuksesta ihmisen oppimiseen.
Opinnäytetyön keskeisimmät tuotokset ovat siis vuoden 2021 tilannekuva XR-teknologioiden käytös-tä liike-elämässä, potentiaalisten käyttömahdollisuuksien kuvaaminen tulevan viiden vuoden sisällä sekä XR-teknologian liiketaloudellisen käytön perustelu, sijoitetun pääoman tuottoasteen kautta.
Opinnäytetyön johtopäätös on se, että XR-teknologiat ovat jo lyöneet läpi suuryritysten käytössä Yhdysvalloissa ja erään kansainvälisen tutkimuksen mukaan niiden vaikutus Suomen BKT:hen on liki 8 miljardia ja noin 32 000 uutta työpaikkaa 2020-luvulla. Kuluttajamarkkinoiden ensimmäinen kokeilu noin vuonna 2015 kariutui riittävän sisällön puutteeseen, mutta liike-elämän tuottaman ohjelmistokehittämisen volyymi tulee tuottamaan myös kuluttajille laadukasta sisältöä ja käyttöön tarvittavaa välineistöä kuluttajille sopivaan hintaan.
Kehittämisehdotukset liittyvät vähäiseen kotimaiseen akateemiseen tutkimukseen aiheen parista. Tämän aihepiirin parissa olisi tutkittavaa niin psykologian, liiketalouden kuin monen muunkin tie-teenlajin ympärillä kaikilla akateemisen tutkimuksen tasoilla.
Opinnäytetyön tietoperusta antaa kirjallisuuden kautta perustiedot siitä mitä ihmisten välinen vuo-rovaikutus on, sekä miten tätä voidaan toteuttaa XR-teknologioiden avulla. Tietoperusta nojaa toisaalta ihmisten vuorovaikutuksen perusteisiin, kuten nonverbaalisen viestinnän eri osa-alueisiin, mutta myös akateemiseen tutkimukseen VR-kokemusten vaikutuksesta ihmisen oppimiseen.
Opinnäytetyön keskeisimmät tuotokset ovat siis vuoden 2021 tilannekuva XR-teknologioiden käytös-tä liike-elämässä, potentiaalisten käyttömahdollisuuksien kuvaaminen tulevan viiden vuoden sisällä sekä XR-teknologian liiketaloudellisen käytön perustelu, sijoitetun pääoman tuottoasteen kautta.
Opinnäytetyön johtopäätös on se, että XR-teknologiat ovat jo lyöneet läpi suuryritysten käytössä Yhdysvalloissa ja erään kansainvälisen tutkimuksen mukaan niiden vaikutus Suomen BKT:hen on liki 8 miljardia ja noin 32 000 uutta työpaikkaa 2020-luvulla. Kuluttajamarkkinoiden ensimmäinen kokeilu noin vuonna 2015 kariutui riittävän sisällön puutteeseen, mutta liike-elämän tuottaman ohjelmistokehittämisen volyymi tulee tuottamaan myös kuluttajille laadukasta sisältöä ja käyttöön tarvittavaa välineistöä kuluttajille sopivaan hintaan.
Kehittämisehdotukset liittyvät vähäiseen kotimaiseen akateemiseen tutkimukseen aiheen parista. Tämän aihepiirin parissa olisi tutkittavaa niin psykologian, liiketalouden kuin monen muunkin tie-teenlajin ympärillä kaikilla akateemisen tutkimuksen tasoilla.