Käytettävyyden kartoitus Case: Louhi Konsoli
Ekman, Veera (2021)
Ekman, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714833
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli antaa kehitysehdotus Louhi Net Oy:n Konsoli -palveluun. Tarkoituksena oli tutkia Konsoli -palvelua käytettävyyden näkökulmasta. Hyödynsaaja ja toimeksiantaja tässä opinnäytetyössä on Louhi Net Oy. Tehtävänä opinnäytetyössä oli antaa kehitysehdotus tai kehitysehdotuksia, jotka parantaisivat Konsoli -palvelun käyttöastetta ja näin ollen helpottaa asiakaspalvelun ruuhkautumista.
Tietoperustassa keskityttiin juuri tähän kehittämistyöhön liittyviin käytettävyyden periaatteisiin ja ohjenuoriin. Tietoperustan rajaus perustui asiakaskyselyn vastauksiin ja omiin havaintoihin. Tutkimus toteutettiin asiakaskyselyllä, joka lähetettiin Louhi Net Oy:n nykyisille asiakkaille sähköpostitse uutiskirjeen muodossa.
Suurimpia haasteita asiakaskyselyn perusteella Konsoli -palvelussa oli käyttäjätunnuksen ja/tai salasanan muistaminen ja palvelun tuntemattomuus. Kehitysehdotukseksi annoin muun muassa Konsoli -palvelun markkinoinnin selkeyttämisen sekä käyttäjätunnuksien muuttamisen helpommin muistettavaksi ja asiakkaille lähetettävien sähköpostiviestien muuttamisen visuaalisemmiksi.
Asiakaskyselyn tulokset ja siitä vedetyt johtopäätökset ja analyysit ovat luotettavia, sillä kyselyyn vastasi yli 600 asiakasta. Työn tuloksena tulleet kehittämisehdotukset ovat realistisia ja helposti toteutettavia ja tarkoitus olikin antaa vain pieniä kehitysehdotuksia.
Tätä tutkimusta voisi kehittää vielä antamalla suurempia kehitysehdotuksia ja analysoida asiakaskyselyn vastauksia vielä tarkemmin, jotta tuloksia voisi hyödyntää kehittämistyöhön vielä tehokkaammin.
Tietoperustassa keskityttiin juuri tähän kehittämistyöhön liittyviin käytettävyyden periaatteisiin ja ohjenuoriin. Tietoperustan rajaus perustui asiakaskyselyn vastauksiin ja omiin havaintoihin. Tutkimus toteutettiin asiakaskyselyllä, joka lähetettiin Louhi Net Oy:n nykyisille asiakkaille sähköpostitse uutiskirjeen muodossa.
Suurimpia haasteita asiakaskyselyn perusteella Konsoli -palvelussa oli käyttäjätunnuksen ja/tai salasanan muistaminen ja palvelun tuntemattomuus. Kehitysehdotukseksi annoin muun muassa Konsoli -palvelun markkinoinnin selkeyttämisen sekä käyttäjätunnuksien muuttamisen helpommin muistettavaksi ja asiakkaille lähetettävien sähköpostiviestien muuttamisen visuaalisemmiksi.
Asiakaskyselyn tulokset ja siitä vedetyt johtopäätökset ja analyysit ovat luotettavia, sillä kyselyyn vastasi yli 600 asiakasta. Työn tuloksena tulleet kehittämisehdotukset ovat realistisia ja helposti toteutettavia ja tarkoitus olikin antaa vain pieniä kehitysehdotuksia.
Tätä tutkimusta voisi kehittää vielä antamalla suurempia kehitysehdotuksia ja analysoida asiakaskyselyn vastauksia vielä tarkemmin, jotta tuloksia voisi hyödyntää kehittämistyöhön vielä tehokkaammin.