Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Viestintä osana etäjohtamista PHHYKY Akuutti24 ensihoidossa

Erkkilä, Hanna-Mari; Vihersaari, Noora (2021)

Avaa tiedosto
Erkkila_Hanna-Mari_ja_Vihersaari_Noora.pdf (1.827Mt)
Lataukset: 


Erkkilä, Hanna-Mari
Vihersaari, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714873
Tiivistelmä
Etäjohtaminen on jatkuvasti yleistyvä johtamistapa. Esihenkilöt käyttävät kuitenkin usein perinteisiä johtamiskeinoja etäjohtamisessa, jonka vuoksi etäjohtaminen koetaan haastavaksi. Valtaosa esihenkilön työajasta on viestintää eri ihmisten kanssa, joten puutteelliset viestintätaidot tuovat haasteita etäjohtamiselle. Ensihoidossa etäjohtamista on ollut aina liikkuvasta työstä ja vaihtuvasta työympäristöstä johtuen.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata viestinnän onnistumisen nykytilaa ja kehittämistarpeita Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän Akuutti24 ensihoidossa. Tavoitteena oli antaa kohdeorganisaatiolle tietoa etäjohtamisen viestinnän toteutumisesta ja sen kehittämistarpeista Akuutti24 ensihoidossa. Tutkimusotteeksi valikoitui määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimusote ja aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselyn avulla.

Tutkimuksen tulosten perusteella vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä etäjohtamisen viestinnän nykytilaan, mutta viestinnän kehittäminen ja lisäkoulutus viestintäkanavien käyttöön nähtiin kuitenkin tarpeellisena. Viestintään ei ole tällä hetkellä yhtenäisiä toimintatapoja ja esimiehiltä toivotaan selkeää ja avointa viestintää. Kiireellistä viestintää toivottiin keskitettäväksi yhteen viestintäkanavaan ja esimiehen tavoitettavuutta koskeva tieto nähtiin tärkeäksi. Työntekijöiden ja esimiesten välisiä tapaamisia katsottiin olevan liian vähän ja ensihoidon päivittäinen aamutiimi nähtiin tärkeäksi osaksi viestintää.

Jatkotutkimusaiheena voisi olla viestinnän toimintamallin luominen Akuutti24 ensihoitoon. Tutkimuksen pohjalta kohdeyksikössä voisi myös tutkia viestinnän merkitystä työhyvinvointiin syventymällä viestintään ja palautekulttuuriin kohdeorganisaatiossa.
 
Remote management is an emerging way of leadership in the modern world. This mode of management is associated with new challenges, especially for the managers accustomed on the traditional leadership roles. Functional and effective communication of the manager with the team and other relevant parties is one of the major challenges in the remote management. Within paramedics, remote management is already largely practiced for leading the healthcare teams. Agile leading mode is necessitated due to required mobility in the emergency situations and continuously changing working environments.

The scope of this research project was to evaluate the current status in the established communication procedures at Akuutti24 emergency care unit of Päijät-Häme Welfare District (PHHYKY). The results were intended to be used to improve the current communication within the remote management framework of the organization. The selected research method was based on the quantitative assessment of web-based survey utilizing Webropol tool.

The results indicated that the survey participants were largely satisfied with the current status of the communication set-up within the remote management of Akuutti24. How-ever, further development needs were identified for the established communication as well as for the training and additional qualification in the use of up-to-date communication channels and tools. Currently, the information flow is not standardized within the Akuutti24 organization and there is an expectation to the managers for clearer and more transparent communication. This was considered as especially relevant for the communication of urgent topics and availability of the respective managers. Further-more, the survey participants considered daily staff meetings within the morning shift highly important for the efficient communication, and felt that there are too few face-to-face meetings with the managers.

Based on the results, further research is proposed for standardized communication models that could be implemented within the Akuutti24 paramedic unit. In addition, an-other research project could be indicated focusing on the impact and opportunities of transparent communication and open feedback culture on the well-being of Akuutti24 employees.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste