Opiskeluterveyden sähköisten palveluiden kehittämistarpeet opiskelijoiden näkökulmasta
Asunmaa, Oona; Turunen, Tiia (2021)
Asunmaa, Oona
Turunen, Tiia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714860
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota lukiolaisten ehdotuksia opiskeluterveydenhuollon sähköisten palveluiden kehittämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää opiskeluterveydenhuollon sähköisiä palveluita niin, että ne vastaisivat käyttäjien eli opiskelijoiden tarpeita.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa hyödynnettiin kehittämismenetelmiä. Aineisto kerättiin järjestämällä kaksi työpajaa, vastausten keräämisessä käytettiin luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Aineisto analysoitiin teemoittelulla, joka kuuluu laadullisen analyysin perusmenetelmiin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että opiskeluterveydenhuollon sähköisissä palveluissa on kehittämisen varaa. Lukiolaiset löysivät toimivia keinoja palveluiden kehittämiseen. Näitä olivat muun muassa keskustelualusta, etävastaanotto, oirearvio, verkkosivu ja -sovellus ja terveyskyselyt. Tuloksista nousi toive myös mielenterveyteen liittyvistä palveluista sekä mahdollisuudesta keskustella ammattilaisen kanssa anonyymisti. Sähköinen asiointi koettiin helpompana ja matalampana kynnyksenä hakea apua myös vaikeisiin asioihin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa hyödynnettiin kehittämismenetelmiä. Aineisto kerättiin järjestämällä kaksi työpajaa, vastausten keräämisessä käytettiin luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Aineisto analysoitiin teemoittelulla, joka kuuluu laadullisen analyysin perusmenetelmiin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että opiskeluterveydenhuollon sähköisissä palveluissa on kehittämisen varaa. Lukiolaiset löysivät toimivia keinoja palveluiden kehittämiseen. Näitä olivat muun muassa keskustelualusta, etävastaanotto, oirearvio, verkkosivu ja -sovellus ja terveyskyselyt. Tuloksista nousi toive myös mielenterveyteen liittyvistä palveluista sekä mahdollisuudesta keskustella ammattilaisen kanssa anonyymisti. Sähköinen asiointi koettiin helpompana ja matalampana kynnyksenä hakea apua myös vaikeisiin asioihin.