Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Modernin B2B-verkkokaupan vaatimukset

Kivari, Jukka (2021)

 
Avaa tiedosto
Modernin B2B-verkkokaupan vaatimukset (1.048Mt)
Lataukset: 


Kivari, Jukka
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714885
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö ja tutkimus pyrkii tuomaan esiin B2B-verkkokaupan erityispiirteitä. Miten B2B-verkkokauppa (Business to Business) eroaa kuluttajaverkkokaupasta (B2C, Business to Consumer)? Miten verkkokaupalla voidaan vastata B2B-liiketoiminnan monimuotoisuuden haasteisiin?

Verkkokauppa on kansainvälisesti sovitun määritelmän mukaan yksi sähköisen kaupan muoto. B2B-liiketoiminnassa merkittävässä roolissa on myös vanhempi sähköiseen ja automatisoituun tiedonsiirtoon yritysten välillä perustuva ns. EDI-kauppa. Tässä tutkimuksessa keskitytään nykymuotoiseen, yleisesti tunnettuun selainkäyttöiseen verkkokauppamuotoon. EDI-kauppa on tilastotietoja lukuun ottamatta rajattu tutkimuksen ulkopuolelle.

Tilannekuvan luomiseksi tarkastellaan Suomen verkkokauppamarkkinoitatilastojen ja markkinatutkimusten valossa. Lisäksi tarkastellaan B2B-verkkokauppaan keskeisesti liittyviä trendejä ja teknologioita.

Kvalitatiivinen tutkimus on toteutettu soveltaen Laurea-ammattikorkeakoulun piirissä koostettua tulevaisuuden ennakointiin perustuvaa Service Innovation -palvelumuotoilun prosessia ja menetelmäkehystä, jossa mm. asiakkaiden ja sidosryhmien kontekstuaalisin teemahaastatteluin muodostettiin kokonaisvaltainen näkemys sidosryhmienodotuksista verkkokaupan suhteentoimeksiantajan toimintaympäristössä. Haastatteluiden tuloksia on verrattu aiempiin laajempiin kvantitatiivisiin tutkimustuloksiin. Tutkimuksen tuloksia käytetään ohjaamaan toimeksiantajan uuden verkkokaupan ja yhteistyöalustankehitystyötä.

Haastatteluiden havaittiin olevan hyvin linjassa yleisten tutkimustulosten kanssa, mutta tietyiltä osin kuvaa saatiin tarkennettua. Keskeisenä tuloksena havaittiin, että B2B-liiketoiminnan monimuotoisuuden vuoksi ei ole löydettävissä kaikille sopivaa ”one-size-fits-all”-ratkaisua. On hyvä miettiä ja ymmärtää verkkokaupan rooli omassa liiketoiminnassa ja arvioida verkkokauppa-alustan ja tarvittavien ominaisuuksien vaatimukset tapauskohtaisesti oman liiketoiminnan kannalta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste