Koulutuspäivä sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöille lasten- ja nuorten ahdistuksenhallintakeinoista
Siik, Pauliina; Tihtonen, Nora (2021)
Siik, Pauliina
Tihtonen, Nora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714903
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää pienryhmäkoti Villa Sankan henkilökunnan tietoisuutta eri ahdistuksenhallintakeinoista ja niiden käyttämisestä työn tukena. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ohjausmateriaalia nuorten ahdistuksenhallintakeinoista, ja kouluttaa lastensuojeluyksikön työntekijät ohjausmateriaalin menetelmien käyttöön. Tavoitteena oli työstää ohjausmateriaaliin valmiita ahdistuksenhallintamenetelmiä työtekijöiden käyttöön. Koulutuksen tarkoituksena oli saada yhtenäiset ahdistuksenhallintakeinot käyttöön ahdistuneen nuoren kohtaamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tilaajana toimi pienryhmäkoti Villa Sanka. Ohjausmateriaali laadittiin pienryhmäkoti Villa Sankan tarpeiden pohjalta teoreettisen viitekehyksen mukaisesti. Tarveanalyysi pohjautui Villa Sankan kasvatusjohtaja Kaisa Suomisen kans-sa käytyyn keskusteluun yksikön toiveista ja tarpeista. Ohjausmateriaali sisältää teoreettisen tiedon ahdistuksen muodoista sekä tutkittuun tietoon perustuen valitut ahdistuksenhallintakeinot yksikön käyttöön. Teoreettinen viitekehyksen työstäminen perustuu monipuolisiin sähköisiin sekä kirjallisiin materiaaleihin ja siinä on huomioitu lähdekritiikki. Ohjausmateriaali on sähköisessä muodossa ja siihen on pyritty tiivistämään teoriatieto sekä menetelmät käyttämisen sujuvoittamiseksi. Ohjausmateriaalissa on myös tulostettavaa materiaalia.
Ohjausmateriaali arvioitiin palautekyselyllä, joka toteutettiin kyselylomakkeella koulutukseen osallistuneille Villa Sankan henkilökunnan jäsenille. Kyselylomake toimitettiin ennen koulutuspäivää sähköisesti henkilökunnalle. Kysely sisälsi kysymyksiä koulutuspäivästä, ohjausmateriaalin sisällöstä ja käytettävyydestä sekä kouluttajista. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamista. Ohjausmateriaalin sekä koulutuksen sisällön arviointi toteutettiin avoimena kyselynä. Henkilökunnalle annettiin valmiiksi laadittu kysely, jonka he toimittivat täytettyään sähköpostitse. Kokonaisuudessaan palautteen perusteella työmme oli onnistunut ja tavoitteisiin oli päästy.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tilaajana toimi pienryhmäkoti Villa Sanka. Ohjausmateriaali laadittiin pienryhmäkoti Villa Sankan tarpeiden pohjalta teoreettisen viitekehyksen mukaisesti. Tarveanalyysi pohjautui Villa Sankan kasvatusjohtaja Kaisa Suomisen kans-sa käytyyn keskusteluun yksikön toiveista ja tarpeista. Ohjausmateriaali sisältää teoreettisen tiedon ahdistuksen muodoista sekä tutkittuun tietoon perustuen valitut ahdistuksenhallintakeinot yksikön käyttöön. Teoreettinen viitekehyksen työstäminen perustuu monipuolisiin sähköisiin sekä kirjallisiin materiaaleihin ja siinä on huomioitu lähdekritiikki. Ohjausmateriaali on sähköisessä muodossa ja siihen on pyritty tiivistämään teoriatieto sekä menetelmät käyttämisen sujuvoittamiseksi. Ohjausmateriaalissa on myös tulostettavaa materiaalia.
Ohjausmateriaali arvioitiin palautekyselyllä, joka toteutettiin kyselylomakkeella koulutukseen osallistuneille Villa Sankan henkilökunnan jäsenille. Kyselylomake toimitettiin ennen koulutuspäivää sähköisesti henkilökunnalle. Kysely sisälsi kysymyksiä koulutuspäivästä, ohjausmateriaalin sisällöstä ja käytettävyydestä sekä kouluttajista. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamista. Ohjausmateriaalin sekä koulutuksen sisällön arviointi toteutettiin avoimena kyselynä. Henkilökunnalle annettiin valmiiksi laadittu kysely, jonka he toimittivat täytettyään sähköpostitse. Kokonaisuudessaan palautteen perusteella työmme oli onnistunut ja tavoitteisiin oli päästy.