Verkkomarkkinointiopas special interest-matkailuun
Fau Tapaninen, Daniel Julius (2021)
Fau Tapaninen, Daniel Julius
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815035
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskitytään kehittämään toimeksiantajalle Ekumeenisten karmeliittojen ystävät ry:lle toimivaa verkkomarkkinointimallia. Toimeksiantaja on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka järjestää teemamatkoja Espanjaan 4–6 kertaa vuodessa. Opinnäytetyössä esitellään toimeksiantaja ja toimiala. Teoriaosuudessa keskitytään special interest-matkailuun ja verkkomarkkinointiin ja tutkitaan toimintatapoja, joita hyödyntämällä luotiin erillinen markkinointiopas, joka ei tässä työssä ole esillä, vaan asiakirja on salaisena tarkoitettu vain toimeksiantajan käyttöön. Kehittämistehtävän tarkoituksena on benchmarking-menetelmää käyttämällä poimia toimivia tapoja, joilla toimeksiantaja voisi jatkossa toteuttaa omaa markkinointiaan verkossa.
Viitekehyksenä työssä on edellä mainitut verkkomarkkinointi, special-interest-matkailu, sekä matkanjärjestäminen. Teoriaosassa käsitellään special interest-matkailua ja mitä kaikkea se pitää sisällään. Special interest-matkailu käsittää kaikenlaisen matkailun, joka poikkeaa massamatkailusta jollain tapaa. Verkkomarkkinointia, sekä nimenomaan matkailumarkkinointia tutkitaan yleisellä tasolla ja sovelletaan tämän opinnäytetyön hyödyksi. Verkkomarkkinoinnissa keskitytään tässä tapauksessa omiin verkkosivuihin ja sen ohella sosiaaliseen mediaan.
Kehitystyön menetelmällisenä työkaluna käytettiin benchmarking-menetelmää, jonka päätarkoitus on vertailla vastaavanlaisia toimintatapoja ja malleja samantyyppisissä toimijoissa, jotka ovat tässä tapauksessa matkanjärjestäjät. Vertailuun otettiin mukaan kaksi matkanjärjestäjää; suomalainen matkanjärjestäjä, joka on uskonnollisten matkojen pioneeri Suomessa. Toinen yritys on tanskalainen perheyritys, joka aloitti toimintansa Suomessa 2013. Näitä yrityksiä yhdistää tämän työn toimeksiantajan kanssa special interest-matkailu. Tämän työn tuotoksesta syntyi erillinen verkkomarkkinointiopas toimeksiantajalle, jossa on poimittuna toimivat ja hyväksi koetut tyylit markkinoida ja viestiä verkossa omia palveluitaan.
Opas oli kannattavaa luoda nyt, kun maailmanlaajuisen pandemian vuoksi, matkailu on ollut suurimmaksi osaksi hyvin vähäistä, eikä toimeksiantajakaan ole järjestänyt matkojaan tästä syystä. Kun opas on ajantasainen ja tutkimuksellisena työnä toteutettu, siinä olevat asiat ovat koettu toimiviksi ja opas on hyvin kohdennettu tämän toimeksiantajan tyyliseen mat-kanjärjestykseen ja sen markkinointiin.
Viitekehyksenä työssä on edellä mainitut verkkomarkkinointi, special-interest-matkailu, sekä matkanjärjestäminen. Teoriaosassa käsitellään special interest-matkailua ja mitä kaikkea se pitää sisällään. Special interest-matkailu käsittää kaikenlaisen matkailun, joka poikkeaa massamatkailusta jollain tapaa. Verkkomarkkinointia, sekä nimenomaan matkailumarkkinointia tutkitaan yleisellä tasolla ja sovelletaan tämän opinnäytetyön hyödyksi. Verkkomarkkinoinnissa keskitytään tässä tapauksessa omiin verkkosivuihin ja sen ohella sosiaaliseen mediaan.
Kehitystyön menetelmällisenä työkaluna käytettiin benchmarking-menetelmää, jonka päätarkoitus on vertailla vastaavanlaisia toimintatapoja ja malleja samantyyppisissä toimijoissa, jotka ovat tässä tapauksessa matkanjärjestäjät. Vertailuun otettiin mukaan kaksi matkanjärjestäjää; suomalainen matkanjärjestäjä, joka on uskonnollisten matkojen pioneeri Suomessa. Toinen yritys on tanskalainen perheyritys, joka aloitti toimintansa Suomessa 2013. Näitä yrityksiä yhdistää tämän työn toimeksiantajan kanssa special interest-matkailu. Tämän työn tuotoksesta syntyi erillinen verkkomarkkinointiopas toimeksiantajalle, jossa on poimittuna toimivat ja hyväksi koetut tyylit markkinoida ja viestiä verkossa omia palveluitaan.
Opas oli kannattavaa luoda nyt, kun maailmanlaajuisen pandemian vuoksi, matkailu on ollut suurimmaksi osaksi hyvin vähäistä, eikä toimeksiantajakaan ole järjestänyt matkojaan tästä syystä. Kun opas on ajantasainen ja tutkimuksellisena työnä toteutettu, siinä olevat asiat ovat koettu toimiviksi ja opas on hyvin kohdennettu tämän toimeksiantajan tyyliseen mat-kanjärjestykseen ja sen markkinointiin.