Yksin soittaminen ja soolo-ohjelmistokonserttiin valmistautuminen sellistin näkökulmasta
Ylikoski, Anne (2009)
Tiivistelmä
Taiteellis-toiminnallisen opinnäytetyöni aiheena on soolosoittaminen ja siihen
liittyen erityisesti konserttiin valmistautuminen sellistin näkökulmasta. Työni
taiteellisena osuutena on keväällä 2009 pitämäni soolokonsertti.
Tutkin sellonsoittoa omaan konserttiini liittyneen harjoitusprosessin kautta. Tässä
työssä pohdin niitä erityispiirteitä, joita soolosoittamisessa on verrattuna
yhteissoittoon.
Käsittelen työni alussa sellonsoiton soolo-ohjelmiston kehitystä ja paneudun
siihen eri soittotapojen ja historiallisten seikkojen valossa. Lisäksi paneudun
joihinkin musiikillisiin seikkoihin, jotka vaikuttivat oman konserttiohjelmani
valintaan ja valitsemieni teosten työstämiseen sellaisiksi, joina ne sitten esitin.
Kerron lisäksi omista kokemuksistani ja asioista, joita opin sekä
harjoitusprosessin ja konsertin kautta että tehdessäni tätä kirjallista osiota.
Pohdin soittajan yksinäisyyttä, vapauksia ja vastuuta, ajankäyttöä ja tilan täyttöä
sekä harjoitusprosessissa että konsertissa. Olen erityisesti syventynyt
tarkastelemaan sitä mikä on ominaista juuri yksin soittamiselle, sillä se eroaa
kokemuksellisesti monin tavoin yhteissoitosta.
Olen lopuksi koonnut ohjeita muille soittajille, jotka valmistautuvat samanlaiseen
konserttiin kuin minä. Tuon esiin asioita, joihin mielestäni kannattaa erityisesti
perehtyä ja olen sisällyttänyt sinne myös ohjeita tunnetuilta soittajilta ja
pedagogeilta.
Tämän prosessin kautta keräämäni tieto voi auttaa muitakin soittajia kiinnittämään
huomiota yksin soittamisen ominaispiirteisiin ja tiedostamaan niiden vaikutuksia
itsessään.
Avainsanat: sellon soitto, soolo-ohjelmisto, yksin soittaminen, yhteissoitto,
sellonsoiton soittotavat, konserttiin valmistautuminen
liittyen erityisesti konserttiin valmistautuminen sellistin näkökulmasta. Työni
taiteellisena osuutena on keväällä 2009 pitämäni soolokonsertti.
Tutkin sellonsoittoa omaan konserttiini liittyneen harjoitusprosessin kautta. Tässä
työssä pohdin niitä erityispiirteitä, joita soolosoittamisessa on verrattuna
yhteissoittoon.
Käsittelen työni alussa sellonsoiton soolo-ohjelmiston kehitystä ja paneudun
siihen eri soittotapojen ja historiallisten seikkojen valossa. Lisäksi paneudun
joihinkin musiikillisiin seikkoihin, jotka vaikuttivat oman konserttiohjelmani
valintaan ja valitsemieni teosten työstämiseen sellaisiksi, joina ne sitten esitin.
Kerron lisäksi omista kokemuksistani ja asioista, joita opin sekä
harjoitusprosessin ja konsertin kautta että tehdessäni tätä kirjallista osiota.
Pohdin soittajan yksinäisyyttä, vapauksia ja vastuuta, ajankäyttöä ja tilan täyttöä
sekä harjoitusprosessissa että konsertissa. Olen erityisesti syventynyt
tarkastelemaan sitä mikä on ominaista juuri yksin soittamiselle, sillä se eroaa
kokemuksellisesti monin tavoin yhteissoitosta.
Olen lopuksi koonnut ohjeita muille soittajille, jotka valmistautuvat samanlaiseen
konserttiin kuin minä. Tuon esiin asioita, joihin mielestäni kannattaa erityisesti
perehtyä ja olen sisällyttänyt sinne myös ohjeita tunnetuilta soittajilta ja
pedagogeilta.
Tämän prosessin kautta keräämäni tieto voi auttaa muitakin soittajia kiinnittämään
huomiota yksin soittamisen ominaispiirteisiin ja tiedostamaan niiden vaikutuksia
itsessään.
Avainsanat: sellon soitto, soolo-ohjelmisto, yksin soittaminen, yhteissoitto,
sellonsoiton soittotavat, konserttiin valmistautuminen