Toisen polven afrikkalaistaustaisten aktivointi verenluovuttajaksi
Mäkelä, Kriste (2021)
Mäkelä, Kriste
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815036
Tiivistelmä
Tavoitteena on pyrkiä selvittämään, millä markkinoinnin ja viestinnän kanavilla toisen polven afrikkalaistaustaisia parhaiten voitaisiin tavoittaa ja näin pyrkiä tarjoamaan toimeksiantajana toimivalle Veripalvelulle kohderyhmän aktivoinnin ja luovuttajien rekrytoinnin kehittämisen kannalta hyödyllistä tietoa.
Tarkoituksena on siis muodostaa tietoperustaa ja sen pohjalta antaa ehdotuksia soveltuvista lähestymistavasta ja menetelmistä. Viitekehyksen pohjana on Veripalvelun ja European Blood Alliancen projektit ja materiaalit sekä näiden taustalla oleva alan kirjallisuus ja tutkimukset, Tilastokeskuksen aineistot, markkinointiviestinnän sekä etenkin nonprofit-markkinoinnin teoria.
Menetelmäksi valittiin verkossa toteutettu kyselytutkimus. Tärkein havainto oli, että kohderyhmän tavoittaminen ja vastaamaan motivoiminen oli erittäin haastavaa ja vastaukset jäivät määrältään vähäisiksi.
Tarkoituksena on siis muodostaa tietoperustaa ja sen pohjalta antaa ehdotuksia soveltuvista lähestymistavasta ja menetelmistä. Viitekehyksen pohjana on Veripalvelun ja European Blood Alliancen projektit ja materiaalit sekä näiden taustalla oleva alan kirjallisuus ja tutkimukset, Tilastokeskuksen aineistot, markkinointiviestinnän sekä etenkin nonprofit-markkinoinnin teoria.
Menetelmäksi valittiin verkossa toteutettu kyselytutkimus. Tärkein havainto oli, että kohderyhmän tavoittaminen ja vastaamaan motivoiminen oli erittäin haastavaa ja vastaukset jäivät määrältään vähäisiksi.