SANOMALEHDEN PRINTTIMAINOSTEN TOTEUTUNEIDEN HINTOJEN KEHITYS
Ratilainen, Lari (2021)
Ratilainen, Lari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815166
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Yritys X:n printtimainosten toteutuneiden myyntihintojen hintatasoa ja niiden kehittymistä. Pääasiallisena tavoitteena oli rakentaa printtimainosten hinnasto toimeksiantajan käyttöön toteutuneisiin myyntihintoihin perustuen. Tutkimuksen teoriapohja koostui hinnoittelustrategioista, palveluiden hinnoittelusta, hinnoittelumenetelmistä ja hinnalla operoinnista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineistona olivat toimeksiantajan myyntijärjestelmästä kerätyt printtimainosten myyntihinnat vuosilta 2017–2020. Toteutuneista myyntihinnoista laskettiin keskiarvo, keskihajonta ja myyntimäärät mainospaikoittain. Niiden perusteella selvitettiin printtimainosten keskihintojen eroavaisuutta toimeksiantajan mediakorttien arkihintoihin sekä keskihintojen kehittymistä tarkastelujaksolla. Lisäksi pohdittiin hintojen muutoksiin johtaneita mahdollisia syitä ja tuotiin esille kehitysehdotuksia tuotteiden hinnoitteluun liittyen.
Tutkimuksen teoriaosiossa tuli ilmi digitalisaation ja verkkomainonnan vaikutus printtimainontaan. Tutkimuksen tuloksena tuotettiin myyntihintojen keskiarvoista koostettu hinnasto, joka käsitti 48 eri kokoista mainosta. Toteutuneiden hintojen kehittymisessä voitiin tutkimuksen perusteella havaita selkeitä trendejä. This thesis examines the price range and development of the total selling prices in print media advertisements in newspaper X. The main aim of the study was to compile a price list based on the selling prices of the advertisements. The theory of this study is based on pricing strategies, pricing methods and price operating.
The study was qualitative by nature. The data was collected with the help of the CRM-system of the commissioner. The total selling prices were analyzed in different ways. For example, the average price, standard deviation, and sales volumes by different advertisement sizes were analyzed. Based on this research, the differences between the total selling prices and public catalogue prices, and the development of the selling prices were calculated. In addition, the reasons leading to the development of the prices were discussed and some development proposals were given.
The main product of the thesis was a pricing list containing the total average prices of 48 different advertisements. The pricing list differs from the public pricing list of the commissioner. The differences in given discounts between different advertisement sizes varied. Based on the study, clear trends in the development of the total prices and sales volumes can be observed.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineistona olivat toimeksiantajan myyntijärjestelmästä kerätyt printtimainosten myyntihinnat vuosilta 2017–2020. Toteutuneista myyntihinnoista laskettiin keskiarvo, keskihajonta ja myyntimäärät mainospaikoittain. Niiden perusteella selvitettiin printtimainosten keskihintojen eroavaisuutta toimeksiantajan mediakorttien arkihintoihin sekä keskihintojen kehittymistä tarkastelujaksolla. Lisäksi pohdittiin hintojen muutoksiin johtaneita mahdollisia syitä ja tuotiin esille kehitysehdotuksia tuotteiden hinnoitteluun liittyen.
Tutkimuksen teoriaosiossa tuli ilmi digitalisaation ja verkkomainonnan vaikutus printtimainontaan. Tutkimuksen tuloksena tuotettiin myyntihintojen keskiarvoista koostettu hinnasto, joka käsitti 48 eri kokoista mainosta. Toteutuneiden hintojen kehittymisessä voitiin tutkimuksen perusteella havaita selkeitä trendejä.
The study was qualitative by nature. The data was collected with the help of the CRM-system of the commissioner. The total selling prices were analyzed in different ways. For example, the average price, standard deviation, and sales volumes by different advertisement sizes were analyzed. Based on this research, the differences between the total selling prices and public catalogue prices, and the development of the selling prices were calculated. In addition, the reasons leading to the development of the prices were discussed and some development proposals were given.
The main product of the thesis was a pricing list containing the total average prices of 48 different advertisements. The pricing list differs from the public pricing list of the commissioner. The differences in given discounts between different advertisement sizes varied. Based on the study, clear trends in the development of the total prices and sales volumes can be observed.