Tarkastusprosessin parantaminen Pohjois-Karjalan Ympäristöterveyden terveysvalvonnassa
Väisänen, Ville (2021)
Väisänen, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815065
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää talousvesilaitosten tarkastusprosessin laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä niiden nykytilaa Pohjois-Karjalan Ympäristöterveydessä ja tehdä löydettyjen ratkaisujen kautta parannuksia prosessiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa tarkastusprosessin laatua, löytää ja kehittää laatua indikoivia mittareita sekä parantaa tarkastustoiminnan yhteneväisyyttä koko organisaation valvonta-alueella.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö, joka suoritettiin käyttäen sovelletusti standardin ISO 13053-1 mukaista DMAIC-prosessinkehitysmenetelmää. Pääasiallisena tiedonkeräämismenetelmänä käytettiin em. standardin ideariihi-työkalua. Lisäksi prosessin asiakkaille lähetettiin asiakaspalautekysely, jonka tuloksia analysointiin ideariihi-menetelmän avulla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi parannettu prosessikaavio sekä työohje kehitettävänä olleeseen prosessiin. Kehittämistyön tuloksien avulla voidaan jatkaa organisaation laadunhallinnan kehittämistä sekä soveltaa käytettyä menetelmää myös organisaation muihin prosesseihin. Opinnäytetyössä käsiteltiin lisäksi prosessin laadusta indikoivia mittareita sekä niiden soveltuvuutta prosessin laadun mittaamiseen.
Tuloksien perusteella tarkastusprosessin laatuun vaikuttavia tekijöitä on useita, eikä yhtä absoluuttista laadun mittaria voitu esittää tuloksien pohjalta. Mittareiden soveltuvuuden arvioimiseksi tietoa täytyy tulevaisuudessa kerätä vielä lisää. Opinnäytetyössä saatujen tietojen pohjalta laadun kehittämistä on helpompi jatkaa organisaatiossa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö, joka suoritettiin käyttäen sovelletusti standardin ISO 13053-1 mukaista DMAIC-prosessinkehitysmenetelmää. Pääasiallisena tiedonkeräämismenetelmänä käytettiin em. standardin ideariihi-työkalua. Lisäksi prosessin asiakkaille lähetettiin asiakaspalautekysely, jonka tuloksia analysointiin ideariihi-menetelmän avulla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi parannettu prosessikaavio sekä työohje kehitettävänä olleeseen prosessiin. Kehittämistyön tuloksien avulla voidaan jatkaa organisaation laadunhallinnan kehittämistä sekä soveltaa käytettyä menetelmää myös organisaation muihin prosesseihin. Opinnäytetyössä käsiteltiin lisäksi prosessin laadusta indikoivia mittareita sekä niiden soveltuvuutta prosessin laadun mittaamiseen.
Tuloksien perusteella tarkastusprosessin laatuun vaikuttavia tekijöitä on useita, eikä yhtä absoluuttista laadun mittaria voitu esittää tuloksien pohjalta. Mittareiden soveltuvuuden arvioimiseksi tietoa täytyy tulevaisuudessa kerätä vielä lisää. Opinnäytetyössä saatujen tietojen pohjalta laadun kehittämistä on helpompi jatkaa organisaatiossa tulevaisuudessa.