Verkkomarkkinointisuunnitelma Fashion Center Outlet
Arosuo, Alisa (2021)
Arosuo, Alisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815117
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantaja Fashion Center Finlandissa sijaitsevalle Outletille verkkomarkkinointisuunnitelma, jossa nähdään tarvittavat toimenpiteet sosiaalisen median kanavien ja verkkosivujen kehittämiseen. Suunnitelman tueksi luotiin myös markkinointiviestinnän vuosikello. Opinnäytetyön tavoitteena on edesauttaa Outletin tunnettuutta ja tuotteiden myyntiä, sekä tehostaa toimintaa sitä tukevilla sosiaalisen median väylillä sekä verkkosivuilla, joiden avulla kuluttajat löytävät Outletin palvelut.
Opinnäytetyön teoriapohja keskittyi verkkomarkkinointiin, sosiaaliseen mediaan ja asiakkaisiin. Verkkomarkkinointiin liittyvän teoriapohjan jälkeen tuotettiin tutkimus, jonka kautta saatiin luotua erilaisia kehitysehdotuksia. Tutkimuksena käytettiin benchmarkingia, eli vertailuanalyysia, jossa vertailtiin kolmea samalle alalle sijoittuvaa yritystä. Tutkimuksen ja teorian avulla luotiin verkkomarkkinointisuunnitelma ja vuosikello, joka luovutettiin toimeksiantajan käyttöön.
Verkkomarkkinointisuunnitelma on tärkeä väline yrityksille, sillä suunnitelmasta voidaan nähdä kaikki tarvittavat toimenpiteet markkinointiin verkossa. Yritys pystyy yksinkertaisesti palaamaan suunnitelman pariin ja muokkaamaan sitä tarvittaessa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi suunnitelma, joka kattaa Facebookin, Instagramin ja verkkosivut. Tulosten avulla Outlet pystyy tehostamaan verkkomarkkinointiaan ja luomaan johdonmukaisempaa sisältöä.
Opinnäytetyön teoriapohja keskittyi verkkomarkkinointiin, sosiaaliseen mediaan ja asiakkaisiin. Verkkomarkkinointiin liittyvän teoriapohjan jälkeen tuotettiin tutkimus, jonka kautta saatiin luotua erilaisia kehitysehdotuksia. Tutkimuksena käytettiin benchmarkingia, eli vertailuanalyysia, jossa vertailtiin kolmea samalle alalle sijoittuvaa yritystä. Tutkimuksen ja teorian avulla luotiin verkkomarkkinointisuunnitelma ja vuosikello, joka luovutettiin toimeksiantajan käyttöön.
Verkkomarkkinointisuunnitelma on tärkeä väline yrityksille, sillä suunnitelmasta voidaan nähdä kaikki tarvittavat toimenpiteet markkinointiin verkossa. Yritys pystyy yksinkertaisesti palaamaan suunnitelman pariin ja muokkaamaan sitä tarvittaessa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi suunnitelma, joka kattaa Facebookin, Instagramin ja verkkosivut. Tulosten avulla Outlet pystyy tehostamaan verkkomarkkinointiaan ja luomaan johdonmukaisempaa sisältöä.