Case Digitaalinen tapahtumakartta opiskelijatapahtumaan
Hyvärinen, Jenni; Awad, Marianne (2021)
Hyvärinen, Jenni
Awad, Marianne
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815164
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Laurean tietojenkäsittelyopiskelijoiden ainejärjestölle, Jenkins ry:lle, ja tavoitteena oli kartoittaa digitaalisen appropassin mahdollisuuksia sekä myöhemmin appropassiprototyyppi rajattiin vain digitaalisen approkartan tekoon.
Alkuun haastateltiin järjestön hallituksen jäseniä, jotta saatiin tietoa minkälaisesta tapahtumasta ollaan tekemässä digitaalista appropassia tai –karttaa. Tämän jälkeen toteutimme kaksi erilaista kyselyä, joista toinen oli kohdennettu erilaisille opiskelijajärjestöille sekä -kunnille, jotka tulisivat mahdollisesti olemaan lopputuotteen pääkäyttäjiä. Toinen kysely kohdennettiin tavallisille opiskelijoille, jotka tulisivat olemaan tuotteen loppukäyttäjiä. Kyselyillä haluttiin saada dataa olisivatko massat valmiina luopumaan perinteisestä paperisesta appropassista, minkälaisena he tuotetta haluaisivat käyttää sekä minkälaisia ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia tuotteeseen olisi hyvä saada.
Kyselyiden data kerättiin Google formsiin, joka muutettiin diagrammeiksi helpottamaan datan analysointia.
Kyselyiden ja haastattelun pohjalta päädyttiin tekemään prototyyppi digitaalisesta kartasta mukautettuna omalle sivulleen. Tapahtumapassi -sovellus todettiin liian suureksi kokonaisuudeksi opinnäytetyöhön, joten prototyyppi päädyttiin rajaamaan lähinnä karttaan.
Lopputuloksena tehtiin Google Sites -sivustolle tapahtuman oma sivu, jotka on helppo muokata kesken tapahtumankin ja sinne saatiin upotettua Google Maps:iin tehty tapahtuman kartta. Karttaan saatiin osallistujaravintolat, sekä ravintoloihin lisäinfoa kuten osoitteet, saatavilla olevat tarjoukset kuin lisärastitiedot. Lisänä sivuille toteuttiin kyselyistä pyydetty laskuri, joka laskee aikaa kauan suoritusaikaa on jäljellä.
Kyselyistä saatiin myös tiedoksi, että niin järjestöt kuin opiskelijat olisivat kiinnostuneita sovelluksesta, jolla koko tapahtuman voisi toteuttaa ja täten päästä eroon paperiversioista. Sovelluksen tulisi olla yhteydessä Kide.app -tapahtumasovellukseen sekä mieluusti yhdellä sovelluksella olla monen järjestön käytettävissä sekä muokattavissa, jotta jokaiseen tapahtumaan ei tarvitsisi ladata omaa sovellusta.
Alkuun haastateltiin järjestön hallituksen jäseniä, jotta saatiin tietoa minkälaisesta tapahtumasta ollaan tekemässä digitaalista appropassia tai –karttaa. Tämän jälkeen toteutimme kaksi erilaista kyselyä, joista toinen oli kohdennettu erilaisille opiskelijajärjestöille sekä -kunnille, jotka tulisivat mahdollisesti olemaan lopputuotteen pääkäyttäjiä. Toinen kysely kohdennettiin tavallisille opiskelijoille, jotka tulisivat olemaan tuotteen loppukäyttäjiä. Kyselyillä haluttiin saada dataa olisivatko massat valmiina luopumaan perinteisestä paperisesta appropassista, minkälaisena he tuotetta haluaisivat käyttää sekä minkälaisia ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia tuotteeseen olisi hyvä saada.
Kyselyiden data kerättiin Google formsiin, joka muutettiin diagrammeiksi helpottamaan datan analysointia.
Kyselyiden ja haastattelun pohjalta päädyttiin tekemään prototyyppi digitaalisesta kartasta mukautettuna omalle sivulleen. Tapahtumapassi -sovellus todettiin liian suureksi kokonaisuudeksi opinnäytetyöhön, joten prototyyppi päädyttiin rajaamaan lähinnä karttaan.
Lopputuloksena tehtiin Google Sites -sivustolle tapahtuman oma sivu, jotka on helppo muokata kesken tapahtumankin ja sinne saatiin upotettua Google Maps:iin tehty tapahtuman kartta. Karttaan saatiin osallistujaravintolat, sekä ravintoloihin lisäinfoa kuten osoitteet, saatavilla olevat tarjoukset kuin lisärastitiedot. Lisänä sivuille toteuttiin kyselyistä pyydetty laskuri, joka laskee aikaa kauan suoritusaikaa on jäljellä.
Kyselyistä saatiin myös tiedoksi, että niin järjestöt kuin opiskelijat olisivat kiinnostuneita sovelluksesta, jolla koko tapahtuman voisi toteuttaa ja täten päästä eroon paperiversioista. Sovelluksen tulisi olla yhteydessä Kide.app -tapahtumasovellukseen sekä mieluusti yhdellä sovelluksella olla monen järjestön käytettävissä sekä muokattavissa, jotta jokaiseen tapahtumaan ei tarvitsisi ladata omaa sovellusta.