Liiketalouden opiskelijoiden näkemykset työllistymisestä ja urakehitystavoitteet valmistumisen jälkeen
Lähteenmäki, Anni (2021)
Lähteenmäki, Anni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915226
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia liiketalouden opiskelijoiden näkemyksiä työllistymisestä ja heidän urakehitystavoitteitaan valmistumisen jälkeen. Tietoperustassa kerrotaan Suomen ammattikorkeakoulujärjestelmästä, liiketalouden koulutuksesta Suomessa ja Karelia-ammattikorkeakoulussa, tradenomien työllistymisestä, liiketalouden tradenomien työpaikoista ja työtehtävistä, työelämän murroksesta, sekä liiketalouden alan murroksesta ja tulevaisuudesta.
Tutkimusaihetta lähestyttiin survey-tyyppisellä Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin liiketalouden opiskelijoiden sähköpostiin. Tutkimuksen otokseen kuului 160 liiketalouden opiskelijaa ja vastausprosentiksi saatiin 34,38 %. Tutkimusaineiston analyysimenetelmäksi valittiin ristiintaulukointi ja ristiintaulukoinnissa käytetyiksi muuttujiksi ”lähiopetus” ja ”monimuoto-opetus”.
Kaikki kyselyyn vastanneet liiketalouden opiskelijat tiesivät, millaisiin työtehtäviin haluavat työllistyä valmistumisen jälkeen. Monimuoto-opetuksen opiskelijoista suurin osa halusi työllistyä taloushallinnon tehtäviin, kun taas lähiopetuksen opiskelijoilla jakauma oli tasaisempi. Lähiopetuksen opiskelijoissa oli jonkin verran enemmän niitä, jotka halusivat työllistyä markkinoinnin tehtäviin. Suurimmalla osalla liiketalouden opiskelijoista oli myös selvä kuva urakehitystavoitteista. Kiinnostavimmat urakehitystavoitteet olivat työskentely palkansaajana, esimiesasemassa toimiminen ja yrittäjänä toimiminen. Myös kiinnostavat urakehitystavoitteet riippuivat siitä, kumpaan ryhmään opiskelijat kuuluivat. Liiketalouden opiskelijoista vähän yli puolet oli sitä mieltä, että koronatilanteella on vaikutusta valmistumisen jälkeisiin työmahdollisuuksiin. Näistä opiskelijoista melkein kaikki ajattelivat valmistumisen jälkeisten työmahdollisuuksien vähentyneen koronatilanteen takia.
Tutkimusaihetta lähestyttiin survey-tyyppisellä Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin liiketalouden opiskelijoiden sähköpostiin. Tutkimuksen otokseen kuului 160 liiketalouden opiskelijaa ja vastausprosentiksi saatiin 34,38 %. Tutkimusaineiston analyysimenetelmäksi valittiin ristiintaulukointi ja ristiintaulukoinnissa käytetyiksi muuttujiksi ”lähiopetus” ja ”monimuoto-opetus”.
Kaikki kyselyyn vastanneet liiketalouden opiskelijat tiesivät, millaisiin työtehtäviin haluavat työllistyä valmistumisen jälkeen. Monimuoto-opetuksen opiskelijoista suurin osa halusi työllistyä taloushallinnon tehtäviin, kun taas lähiopetuksen opiskelijoilla jakauma oli tasaisempi. Lähiopetuksen opiskelijoissa oli jonkin verran enemmän niitä, jotka halusivat työllistyä markkinoinnin tehtäviin. Suurimmalla osalla liiketalouden opiskelijoista oli myös selvä kuva urakehitystavoitteista. Kiinnostavimmat urakehitystavoitteet olivat työskentely palkansaajana, esimiesasemassa toimiminen ja yrittäjänä toimiminen. Myös kiinnostavat urakehitystavoitteet riippuivat siitä, kumpaan ryhmään opiskelijat kuuluivat. Liiketalouden opiskelijoista vähän yli puolet oli sitä mieltä, että koronatilanteella on vaikutusta valmistumisen jälkeisiin työmahdollisuuksiin. Näistä opiskelijoista melkein kaikki ajattelivat valmistumisen jälkeisten työmahdollisuuksien vähentyneen koronatilanteen takia.