Tuotesivun kehittämissuunnitelma : Eco Decor Oy:n kaupunkikartat
Holmström, Emma (2021)
Holmström, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915289
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luotiin kehittämissuunnitelma sisustusverkkokauppa Eco Decor Oy:n kaupunkikarttojen tuotesivulle. Toimeksiantajana toimiva Eco Decor Oy on Helsingissä sijaitseva perheyritys, joka valmistaa ja myy vanerisia sisustus- ja juhlatuotteita.
Kehittämissuunnitelman tarkoituksena oli ratkaista toimeksiantajan kuvaamia, sekä myöhemmin tutkimuksessa ilmi tulleita tuotesivujen ongelmia. Toimeksiantajan lähtökohtainen tarve sivujen kehittämiselle oli pääasiassa ylimääräisen sähköpostiviestinnän vähentäminen, ja myynnin lisääminen. Sähköpostiviestinnän väheneminen tarkoittaisi, että toimeksiantajalle jää aikaa muihin tehtäviin ja se myös nopeuttaisi asiakkaiden tilausprosessia.
Työn teoriaosiossa käydään läpi mitä asioita tulee verkkokaupan ja tuotesivujen suunnitellussa ottaa huomioon. Aihetta tarkastellaan käytettävyyden ja UX- ja UI-suunnittelun näkökulmasta. Osiossa myös käydään läpi tuotesivuille tärkeitä ominaisuuksia.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin käytettävyystestausta, benchmarkingia ja haastattelua. Käytettävyystestauksen avulla selvitettiin kaupunkikarttojen nykyisen tuotesivun ongelmakohtia käyttäjien näkökulmasta. Suurimmat testauksessa ilmi tulleet ongelmat olivat: useiden kaupunkien esikatselukuvien puuttuminen sivulta, esikatselukuvien pyytäminen sähköpostin välityksellä ja tärkeiden tietojen hukkuminen suureen tekstimäärään.
Benchmarkingissa havainnoitiin ja vertailtiin kahta eri sisustusverkkokauppaa, jotka myivät Eco Decorin kaupunkikarttoja vastaavia tuotteita. Sivuja arvioitiin ja niistä poimittiin toimivia ideoita aikaisemman teorian pohjalta.
Tiedonkeruun jälkeen, teoriasta, käyttäjätestauksesta ja benchmarkingista saatujen tietojen ja oivallusten avulla toteutettiin tuotesivujen kehittämissuunnitelma. Kaupunkikarttojen tuotesivun kehittämissuunnitelmassa on ideoita siitä, miten sivujen rakennetta ja sisältöä voitaisiin parantaa, sekä esimerkkikuvia uudesta tuotesivusta rautalankamallin muodossa. Lopuksi kehittämissuunnitelman onnistumista arvioitiin avoimen haastattelun avulla. Haastattelussa ilmeni, että aikaisemmassa testauksessa ilmi tulleet ongelmat oli korjattu onnistuneesti.
Kehittämissuunnitelman tarkoituksena oli ratkaista toimeksiantajan kuvaamia, sekä myöhemmin tutkimuksessa ilmi tulleita tuotesivujen ongelmia. Toimeksiantajan lähtökohtainen tarve sivujen kehittämiselle oli pääasiassa ylimääräisen sähköpostiviestinnän vähentäminen, ja myynnin lisääminen. Sähköpostiviestinnän väheneminen tarkoittaisi, että toimeksiantajalle jää aikaa muihin tehtäviin ja se myös nopeuttaisi asiakkaiden tilausprosessia.
Työn teoriaosiossa käydään läpi mitä asioita tulee verkkokaupan ja tuotesivujen suunnitellussa ottaa huomioon. Aihetta tarkastellaan käytettävyyden ja UX- ja UI-suunnittelun näkökulmasta. Osiossa myös käydään läpi tuotesivuille tärkeitä ominaisuuksia.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin käytettävyystestausta, benchmarkingia ja haastattelua. Käytettävyystestauksen avulla selvitettiin kaupunkikarttojen nykyisen tuotesivun ongelmakohtia käyttäjien näkökulmasta. Suurimmat testauksessa ilmi tulleet ongelmat olivat: useiden kaupunkien esikatselukuvien puuttuminen sivulta, esikatselukuvien pyytäminen sähköpostin välityksellä ja tärkeiden tietojen hukkuminen suureen tekstimäärään.
Benchmarkingissa havainnoitiin ja vertailtiin kahta eri sisustusverkkokauppaa, jotka myivät Eco Decorin kaupunkikarttoja vastaavia tuotteita. Sivuja arvioitiin ja niistä poimittiin toimivia ideoita aikaisemman teorian pohjalta.
Tiedonkeruun jälkeen, teoriasta, käyttäjätestauksesta ja benchmarkingista saatujen tietojen ja oivallusten avulla toteutettiin tuotesivujen kehittämissuunnitelma. Kaupunkikarttojen tuotesivun kehittämissuunnitelmassa on ideoita siitä, miten sivujen rakennetta ja sisältöä voitaisiin parantaa, sekä esimerkkikuvia uudesta tuotesivusta rautalankamallin muodossa. Lopuksi kehittämissuunnitelman onnistumista arvioitiin avoimen haastattelun avulla. Haastattelussa ilmeni, että aikaisemmassa testauksessa ilmi tulleet ongelmat oli korjattu onnistuneesti.