Tietoisuustaidot mielenterveyskuntoutuksen tukena palveluasumisyksikössä : Opas tietoisuustaitojen ohjaamiseen
Honkonen, Katja; Martikainen, Jonna (2021)
Honkonen, Katja
Martikainen, Jonna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915442
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee mielenterveyskuntouksessa toteutettavaa tietoisuustaitoharjoitusten ohjaamista. Tietoisuustaidot kuuluvat hyvään mielenterveyteen tunne- ja vuorovaikutustaitojen lisäksi. Tutkimusten mukaan muutaman viikon tietoisuustaitojen harjoittelulla voi olla positiivisia vaikutuksia mielenterveyteen. Esimerkiksi stressin, ahdistuksen ja masennusoireiden on todettu lieventyneen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa mielenterveyskuntoutujien palveluasumisyksikön työntekijöiden tietoisuustaitojen ohjaamistaitoja ja lisätä heidän tietouttaan aiheesta. Tavoitteena oli tuottaa menetelmäopas tietoisuustaitoharjoitteiden ohjaamiseen mielenterveyskuntoutujille. Opas oli testattavana toimeksiantajalla kuuden viikon ajan, minkä jälkeen saadun palautteen perusteella opas muotoiltiin valmiiksi.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ”Opas tietoisuustaitojen ohjaamiseen”, joka sisältää teoriaosuuden ja tietoisuustaitoharjoitteiden lisäksi vinkkejä ja ohjeita ohjaamisen tueksi. Saadun palautteen mukaan opas sopii työvälineeksi, jota voi hyödyntää jatkossa tietoisuustaitojen ohjaamisessa palveluasumisyksikön arjessa. Opasta voisi kehittää eteenpäin nauhoittamalla harjoituksista äänitteet, jolloin asiakas voisi kuunnella niitä itsenäisesti. This functional thesis deals with guiding mindfulness skills in mental health rehabilitation. Awareness skills belong to good mental health, in addition to emotional and interaction skills, for example. Research suggests a few weeks of training in mindfulness skills can have positive effects on mental health. For example, stress, anxiety and depressive symptoms have been found to have eased.
The purpose of the thesis was to strengthen the mindfulness training skills of employees of the assisted living facility for mental health rehabilitees and increase their knowledge of the subject. The goal was to produce a method guide for doing mindfulness exercises for mental health rehabiliteers. The guide was tested by the commissioner for six weeks, after which the guide was formulated to be completed on the basis of the feedback received.
As the output of the thesis, the “Handbook to guiding awareness skills” was born, which includes a theory section and mindfulness exercises in addition to tips and instructions in support of guiding. According to the feedback received, the guide is suitable as a tool that can be used in the future to guide awareness skills in the everyday life of the assisted living facility. The guide could be further developed by making a recording of the exercises, allowing the client to listen to them independently.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa mielenterveyskuntoutujien palveluasumisyksikön työntekijöiden tietoisuustaitojen ohjaamistaitoja ja lisätä heidän tietouttaan aiheesta. Tavoitteena oli tuottaa menetelmäopas tietoisuustaitoharjoitteiden ohjaamiseen mielenterveyskuntoutujille. Opas oli testattavana toimeksiantajalla kuuden viikon ajan, minkä jälkeen saadun palautteen perusteella opas muotoiltiin valmiiksi.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ”Opas tietoisuustaitojen ohjaamiseen”, joka sisältää teoriaosuuden ja tietoisuustaitoharjoitteiden lisäksi vinkkejä ja ohjeita ohjaamisen tueksi. Saadun palautteen mukaan opas sopii työvälineeksi, jota voi hyödyntää jatkossa tietoisuustaitojen ohjaamisessa palveluasumisyksikön arjessa. Opasta voisi kehittää eteenpäin nauhoittamalla harjoituksista äänitteet, jolloin asiakas voisi kuunnella niitä itsenäisesti.
The purpose of the thesis was to strengthen the mindfulness training skills of employees of the assisted living facility for mental health rehabilitees and increase their knowledge of the subject. The goal was to produce a method guide for doing mindfulness exercises for mental health rehabiliteers. The guide was tested by the commissioner for six weeks, after which the guide was formulated to be completed on the basis of the feedback received.
As the output of the thesis, the “Handbook to guiding awareness skills” was born, which includes a theory section and mindfulness exercises in addition to tips and instructions in support of guiding. According to the feedback received, the guide is suitable as a tool that can be used in the future to guide awareness skills in the everyday life of the assisted living facility. The guide could be further developed by making a recording of the exercises, allowing the client to listen to them independently.