Digitaalisen markkinoinnin strategian luominen asiantuntijaosuuskunnalle
Liukka, Jane (2021)
Liukka, Jane
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915433
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksia Armentum osuuskunnalle. Kehittämisprosessin tavoitteeksi asetettiin digitaalisen markkinoinnin strategian tuottaminen toimeksiantajalle. Strategiassa keskityttiin erityisesti suurten kokonaisuuksien, kuten markkina-alueen ja asiakasryhmien segmentointiin sekä kohdentamisen ja erottautumisen hahmottamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedon kerääminen tapahtui keskustelujen ja avointen haastatteluiden avulla. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin strategista markkinointia, liiketoimintaa strategisen markkinoinnin lähtökohtana sekä markkinointistrategian elementtejä. Niillä on olennainen rooli digitaalisen markkinointistrategian suunnittelussa. Lisäksi käsiteltiin digitaalista markkinointia, sen mittaamista ja analysoimista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi digitaalisen markkinoinnin strategia ja markkinoinnin linjauksia. Yritys voi hyödyntää näitä, kun digitaalisen markkinoinnin suunnittelua aloitetaan. Strategia esittelee valitut kohderyhmät, erottautumisen ja erilaistamisen mahdollisuuksia, tavoitteiden asettamista, mittaamista ja analysointia. Luodun strategian avulla saadaan jatkossa määriteltyä operatiivisen markkinoinnin lähtökohtia ja sisällön suunnittelua.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedon kerääminen tapahtui keskustelujen ja avointen haastatteluiden avulla. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin strategista markkinointia, liiketoimintaa strategisen markkinoinnin lähtökohtana sekä markkinointistrategian elementtejä. Niillä on olennainen rooli digitaalisen markkinointistrategian suunnittelussa. Lisäksi käsiteltiin digitaalista markkinointia, sen mittaamista ja analysoimista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi digitaalisen markkinoinnin strategia ja markkinoinnin linjauksia. Yritys voi hyödyntää näitä, kun digitaalisen markkinoinnin suunnittelua aloitetaan. Strategia esittelee valitut kohderyhmät, erottautumisen ja erilaistamisen mahdollisuuksia, tavoitteiden asettamista, mittaamista ja analysointia. Luodun strategian avulla saadaan jatkossa määriteltyä operatiivisen markkinoinnin lähtökohtia ja sisällön suunnittelua.