Verkko-opetusvideon tuotantoprosessi
Vertanen, Markus (2009)
Vertanen, Markus
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266146
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tuotettiin videota opetusmateriaaliksi verkkokurssia varten. Kurssi on työelämän englanti 1, joka on kaikille Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelijoille pakollinen. Videon tavoitteina on totuttaa opiskelijat kuulemaan ja ymmärtämään englannin ei syntyperäisiä aksentteja sekä kannustaa opiskelijoita lähtemään vaihtoon. Videolla haastatellaan yhdeksää vaihto-opiskelijaa, jotka ovat tulleet Kotkaan opiskelemaan eri puolilta maailmaa.
Työn ennakkosuunnittelussa pohdittiin opetusmateriaalin kannalta käytännön toteutuksia ja huomattiin, että aivan kaikkia elokuvailmaisun keinoja ei voi tähän opetusvideoon käyttää. Kielten opetuksen kannalta on olennaista, että puhuja näkyy, joten esimerkiksi kuvituskuvia ei voinut suunnattomasti käyttää. Haastattelut kuvattiin kahden päivän aikana ja haastattelijana toimi työn tilaaja, lehtori Maija San. Videointiprojekti toteutettiin oppimisaihioajattelumallia noudatellen, jolloin opetusmateriaalista pyritään tekemään mahdollisimman monikäyttöistä.
Tulevaisuudessa verkko-opetuksen käyttö tulee jatkuvasti kasvamaan, sekä itsenäisen etäopiskelun muotona, että perinteisen luentomuotoisen koulussa käynnin tukemisessa. Suurin kehitys tulee todennäköisesti olemaan opetusmateriaalien käytössä ja siihen opetusaihiomalli tuo hyvän perustan. Laadukkaan videomateriaalin tuottaminen on kallista ja työlästä, mutta monikäyttöisyydellä kustannuksille voi saada vastinetta. Oppimisaihiomalli vaatii kuitenkin, että opettajat sekä muut materiaalien tuottajat jakavat materiaalinsa myös muiden käyttöön
Työn ennakkosuunnittelussa pohdittiin opetusmateriaalin kannalta käytännön toteutuksia ja huomattiin, että aivan kaikkia elokuvailmaisun keinoja ei voi tähän opetusvideoon käyttää. Kielten opetuksen kannalta on olennaista, että puhuja näkyy, joten esimerkiksi kuvituskuvia ei voinut suunnattomasti käyttää. Haastattelut kuvattiin kahden päivän aikana ja haastattelijana toimi työn tilaaja, lehtori Maija San. Videointiprojekti toteutettiin oppimisaihioajattelumallia noudatellen, jolloin opetusmateriaalista pyritään tekemään mahdollisimman monikäyttöistä.
Tulevaisuudessa verkko-opetuksen käyttö tulee jatkuvasti kasvamaan, sekä itsenäisen etäopiskelun muotona, että perinteisen luentomuotoisen koulussa käynnin tukemisessa. Suurin kehitys tulee todennäköisesti olemaan opetusmateriaalien käytössä ja siihen opetusaihiomalli tuo hyvän perustan. Laadukkaan videomateriaalin tuottaminen on kallista ja työlästä, mutta monikäyttöisyydellä kustannuksille voi saada vastinetta. Oppimisaihiomalli vaatii kuitenkin, että opettajat sekä muut materiaalien tuottajat jakavat materiaalinsa myös muiden käyttöön