Turvallinen kiinnipito hoitomenetelmänä lastensuojelulaitoksessa
Leppäkorpi, Alexandra (2021)
Leppäkorpi, Alexandra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915336
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten kiinnipitoa voidaan toteuttaa turvallisena hoitomenetelmänä kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten hoitotyössä lastensuojelulaitoksessa. Kvalitatiivisen tutkimuksen, havainnoinnin ja avoimen haastattelun menetelmin on saatu tietoa kiinnipitotilanteisiin johtavista tekijöistä, kiinnipitotilanteiden kulusta ja siitä, mitä tapahtuu kiinnipitotilanteen jälkeen.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä yksityisen suomalaisen lastensuojelulaitoksen kanssa. Opinnäytetyön toiminnallisena osana on laadittu turvallisen kiinnipidon opas, jonka kohderyhmänä ovat yhteistyökumppanina toimineen lastensuojelulaitoksen ohjaajat. Turvallisen kiinnipidon opas on suunniteltu teoreettisen viitekehyksen ja avoimen haastattelun pohjalta asiakaslähtöisesti kohderyhmän käyttöön.
Opinnäytetyön tavoitteet ovat toteutuneet hyvin. Haastattelutilanteet, oppaan laatiminen ja teoreettisen viitekehyksen raportoiminen ovat onnistuneet suunnitellusti. Lastensuojelulaitoksen ohjaajilta saadun palautteen perusteella, opas koetaan tarpeelliseksi apuvälineeksi työyhteisön käyttöön. Kiinnipitotilanteisiin liittyvä tieto oli aiemmin siirtynyt lastensuojelulaitoksen ohjaajalta toiselle lähinnä suullisesti, joten kirjallisesta oppaasta saadaan ajantasaista, konkreettista hyötyä perehdytystilanteisiin.
Kiinnipito on hoitotyön eri ympäristöissä käytettävää fyysistä hillitsemistä, pidättämistä tai pakkotoimintaa. 1980-luvulta lähtien kiinnipitoa on käytetty yleisesti aggressiivisten lasten hoitomenetelmänä lastenpsykiatriassa. Kiinnipito on vielä melko vähän tutkittu hoitomuoto, joten siihen liittyvät jatkokehitysehdotukset ovat monitahoisia. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä pyrkiä lisäämään ihmisten tietoutta fyysiseen rajoittamiseen liittyen ja toteuttaa enemmän ajankohtaisia ohjeistuksia spesifioidusti niihin toimintaympäristöihin, joissa kiinnipitotilanteita tapahtuu.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä yksityisen suomalaisen lastensuojelulaitoksen kanssa. Opinnäytetyön toiminnallisena osana on laadittu turvallisen kiinnipidon opas, jonka kohderyhmänä ovat yhteistyökumppanina toimineen lastensuojelulaitoksen ohjaajat. Turvallisen kiinnipidon opas on suunniteltu teoreettisen viitekehyksen ja avoimen haastattelun pohjalta asiakaslähtöisesti kohderyhmän käyttöön.
Opinnäytetyön tavoitteet ovat toteutuneet hyvin. Haastattelutilanteet, oppaan laatiminen ja teoreettisen viitekehyksen raportoiminen ovat onnistuneet suunnitellusti. Lastensuojelulaitoksen ohjaajilta saadun palautteen perusteella, opas koetaan tarpeelliseksi apuvälineeksi työyhteisön käyttöön. Kiinnipitotilanteisiin liittyvä tieto oli aiemmin siirtynyt lastensuojelulaitoksen ohjaajalta toiselle lähinnä suullisesti, joten kirjallisesta oppaasta saadaan ajantasaista, konkreettista hyötyä perehdytystilanteisiin.
Kiinnipito on hoitotyön eri ympäristöissä käytettävää fyysistä hillitsemistä, pidättämistä tai pakkotoimintaa. 1980-luvulta lähtien kiinnipitoa on käytetty yleisesti aggressiivisten lasten hoitomenetelmänä lastenpsykiatriassa. Kiinnipito on vielä melko vähän tutkittu hoitomuoto, joten siihen liittyvät jatkokehitysehdotukset ovat monitahoisia. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä pyrkiä lisäämään ihmisten tietoutta fyysiseen rajoittamiseen liittyen ja toteuttaa enemmän ajankohtaisia ohjeistuksia spesifioidusti niihin toimintaympäristöihin, joissa kiinnipitotilanteita tapahtuu.