Kumppanuuksien johtaminen ja avainkumppanuuksien kehittäminen Laurea-ammattikorkeakoulussa
Grönmark, Jaakko (2021)
Grönmark, Jaakko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915413
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulun aluepalvelut. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Laurea-ammattikorkeakoulussa aiemmin eri opintojaksoilla mukana olleiden työelämänkumppanien hallinnointia ja johtamista. Tutkimusta lähdettiin toteuttamaan Laureassa työskentelevälle opetushenkilöstölle suunnatulla kyselytutkimuksella. Siinä etsittiin tietoa, tulevaisuuden laajan avainkumppaniverkoston johtamisen kehittämiseksi. Kyselytutkimuksella selvitettiin myös kuinka tietoisia vastaajat ovat Laureassa käytössä olevasta asiakkuudenhallinta - eli PRM- järjestelmästä sekä kokemuksia käytössä olevasta kumppanuusmallista. Lisäksi kerättiin ehdotuksia Laurean avainkumppanitoiminnan kehittämiseksi.
Opinnäyteyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakaslähtöisyyttä ja palveluliiketoimintaa, asiakkaiden johtamista, avainasiakaskonseptin luomista, CRM- järjestelmää sekä kvantitatiivista kyselytutkimusta. Teoreettisen viitekehyksen aiheet valittiin tukemaan opinnäytetyön toimeksiantoa.
Saatujen tuloksien perusteella laadittiin ehdotuksia jatkotoimenpiteiksi, joilla tehostetaan tulevaisuudessa tavoitellun laajan avainkumppanimäärän johtamista ja kehitetään käytössä olevaa asiakkuudenhallinta- eli PRM- järjestelmää. Kehitysehdotukset ja jatkotoimenpiteet vastasivat toimeksiantajan asettamia tavoitteita.
Opinnäyteyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakaslähtöisyyttä ja palveluliiketoimintaa, asiakkaiden johtamista, avainasiakaskonseptin luomista, CRM- järjestelmää sekä kvantitatiivista kyselytutkimusta. Teoreettisen viitekehyksen aiheet valittiin tukemaan opinnäytetyön toimeksiantoa.
Saatujen tuloksien perusteella laadittiin ehdotuksia jatkotoimenpiteiksi, joilla tehostetaan tulevaisuudessa tavoitellun laajan avainkumppanimäärän johtamista ja kehitetään käytössä olevaa asiakkuudenhallinta- eli PRM- järjestelmää. Kehitysehdotukset ja jatkotoimenpiteet vastasivat toimeksiantajan asettamia tavoitteita.